Henrik Sørhaug
TRY Dig
COO & leder digital handel
henrik.sorhaug@try.no
+47 482 40 591
Leveranse
Teknologi
ARK, Norges største bokhandelkjede, har i samarbeid med TRYs eCommerce-team utviklet en ny nettbutikk (ARK.no). Med over tre millioner produkter tilgjengelig digitalt og 150 fysiske butikker over hele landet, ønsket ARK å heve sin digitale tilstedeværelse, forbedre brukeropplevelsen, effektivisere interne arbeidsprosesser og øke sin konkurranseevne i markedet.
Nettbutikken, som var hostet på en SAP-plattform, viste seg å være en betydelig hindring for videreutvikling. Å iverksette endringer eller introdusere ny funksjonalitet krevde betydelig med tid og ressurser, og hyppige sammenbrudd og nedetid på grunn av høy trafikk påvirket plattformens stabilitet og resulterte i en dårlig brukeropplevelse. I tillegg skapte sikkerhetsproblemer og et ustabilt testmiljø utfordringer. Bruken av et ukjent kodespråk gjorde det samtidig utfordrende å ansette utviklere, noe som begrenset mulighetene deres til å gjøre nødvendige forbedringer.
Videre manglet det utdaterte designet responsivitet og kompatibilitet med moderne enheter, samtidig som designet hadde dårlig navigasjon, lesbarhet og estetikk – noe som også bidro til en dårlig brukeropplevelse og høy exit-rate.
Modernisere og anskaffe en skalerbar plattform med moderne infrastruktur, forbedre brukeropplevelsen og designet for å styrke konkurransedyktigheten, strømlinjeforme interne arbeidsprosesser, øke effektiviteten og salget – og maksimere avkastningen på investeringen.
For å overkomme begrensningene på den eksisterende SAP-plattformen, omfavnet ARK en moderne teknisk arkitektur ved å adoptere MACH-prinsippene (Microservices, API First, Cloud-native og Headless). Vi utviklet og implementerte en fullskala, headless arkitektur ved å bruke Commercetools, Sanity, Omnium, Algolia og Bluestone. Disse banebrytende teknologiene tilbød en skalerbar og fremtidsrettet plattform, som forbedret kundetilfredsheten, avkastningen på investeringen og den interne arbeidsflyten.
Arkitekturen er bygget på Azure for backend-tjenester og med Vercel for et smidig frontend-lag.
Med tanke på betydningen av en konsekvent og visuelt tiltalende brukeropplevelse, investerte vi i å bygge et skalerbart designsystem. Ved å utnytte verktøy som Figma som et designbibliotek og Storybook som et utviklerbibliotek, skapte vi et solid grunnlag for nettsidedesignet. Dette muliggjorde en strømlinjeformet arbeidsflyt, moderniserte visuelle elementer og sikret konsistens og raske oppdateringer på tvers av nettstedet. Designsystemet inkluderte gjenbrukbare komponenter designet etter beste praksis for brukeropplevelse, noe som fremmet sømløs kommunikasjon mellom designere, interessenter og utviklere.
Vi jobbet etter smidig prosjektmetodikk, sprintplanlegging og demonstrasjoner ved hjelp av Jira og Confluence, noe som la til rette for effektiv utvikling og iterasjon.
Både ARK og TRY la stor vekt på tilgjengelighet, ved å sørge for å overholde WCAG 2.0 AA-standarder og gjennomføre en SEO-gjennomgang for å forbedre kategori- og URL-struktur. For å sikre en vellykket lansering gjennomførte TRY en omfattende testplan, inkludert kvalitetssikringstesting, brukertesting, end-to-end brukeraksepttesting (UAT), tilgjengelighetstesting og ytelses- og sikkerhetstesting. Den grundige testingen sikret at vi reduserte mulige feil og forbedret nettstedets kvalitet.
Nettsalget økte med 25 % i løpet av den første måneden, noe som viser den umiddelbare avkastningen av den nye plattformen og designet.
Over 17 000 bestillinger ble gjort på bare én dag i løpet av den første uken etter lanseringen, noe som understreker den forbedrede brukeropplevelsen, økt kundeengasjement og plattformens evne til å håndtere høy trafikk.
Intern arbeidsflytseffektvitet ble forbedret med over 50 %, som har ført til økt produktivitet og strømlinjeformede operasjoner.
Nedetid ble betydelig redusert, noe som sikret en stabil og pålitelig kjøpsopplevelse for kundene.
Produksjonssetting av kode tar nå kun tre minutter (som er veldig raskt!), som igjen muliggjør raske oppdateringer og sømløs implementering av nye funksjoner.
Konverteringsfrekvensen økte med 15 %, noe som indikerer at den forbedrede brukeropplevelsen og designet førte til økt kundeengasjement og salg.
22 491 flere søkeord ble synlige i Google sammenlignet med før lanseringen, noe som utvidet deres synlighet og rekkevidde på nett.
Nettsiden oppnådde 740 featured snippets i søkeresultatene sammenlignet med 0 før lanseringen, noe som ytterligere forbedret deres fremtreden og synlighet i søkemotorresultatene.
Inntekter generert fra organisk søk økte fra 25 millioner kroner i aug-des 2022 til 75 millioner kroner i aug-des 2023, noe som markerer en bemerkelsesverdig 200 % økning i organisk søkeinntekt.
Sammenligning av nettstedets ytelse mellom august til desember 2022 og 2023 avslørte positive trender. I 2023 var det en merkbar økning på 28% i sider/besøk, en betydelig økning på 46% i konvertering/session, en prisverdig økning på 24% i konvertering/bruker, en betydelig økning på 14% i tid brukt på siden, og en bemerkelsesverdig nedgang på 33% i avvisningsrate.
Disse forbedringene peker på forbedret brukerengasjement og konverteringsrater, og understreker den positive utviklingen av nettstedets ytelse i den siste perioden.
TRY Dig
COO & leder digital handel
henrik.sorhaug@try.no
+47 482 40 591
TRY Dig
Senior UX-designer
claire.linden@try.no
TRY Dig
Lead Customer Experience
Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.
Smedvig Eiendom
HubSpot CRM-implementering for Smedvig EiendomNorsk Gjenvinning
Kundereiseoptimalisering innen B2B og optimalisering av HubSpot-portalFolkeuniversitetet
Ny moderne nettbutikk for kjøp av kurs og videreutdanningAkershus Eindom
Ny grafisk profil og nettstedHelsedirektoratet
Weedensenteret