Folkeuniversitete ny nettside

Ny moderne nettbutikk for kjøp av kurs og videreutdanning

  • Kunde Folkeuniversitet
  • Prosjekt Ny moderne nettbutikk for kjøp av kurs og videreutdanning
  • År 2022/2023

Leveranse

Informasjonsarkitektur UX Designsystem Ny teknologisk plattform Organisasjonsendring Sanity

Folkeuniversitetet tilbyr kurs og utdanning for voksne innen yrkesfag, språk, kultur og fritidsaktiviteter, både som begynneropplæring og på videregående, fagskole- og høgskole-/universitetsnivå. De fleste kursene er åpne for alle interesserte, men Folkeuniversitetet har også mange tilbud innen bedriftsintern opplæring eller som oppdrag for offentlig sektor.

Utfordringen

Folkeuniversitetet ønsket å gå fra en nettside som inneholder informasjon om kurs, til en moderne nettbutikk som selger kurs. 

Nettsiden til Folkeuniversitetet er deres primære salgskanal for de tusenvis av kurs og fagskoleutdanninger de tilbyr. Gamle systemer med dårlig struktur og arkitektur påvirket nettsiden negativt, og Folkeuniversitetets egne undersøkelser viste at få skjønte hvordan de skulle finne riktig kurs eller utdannelse.  

Folkeuniversitetet søkte etter en langsiktig partner, fordi det var avgjørende å få hele organisasjonen med på endringene med nye systemer, nytt innhold og nye interne arbeidsprosesser. Den nye nettsiden skulle ikke bare være en videreføring av det gamle, men flytte Folkeuniversitetet over i en mer kommersiell retning med en moderne nettbutikk hvor potensielle kunder enkelt kunne finne informasjon, bli inspirert og melde seg på kurs. Deres langsiktige partner ble TRY-huset.  

 

Løsningen

I den første fasen av prosjektet var det avgjørende å designe en ny informasjonsarkitektur som fungerte for det veldig brede tilbudet av kurs som Folkeuniversitetet har. Gjennom prøving og feiling, prototyper og brukertesting, landet vi på en informasjonsarkitektur som både fungerte for dem som visste hvilke kurs de ville ta, samt dem som ikke var sikre og ville bli inspirert. Dette ble to definerte ‘personas’ i prosjektet. Ettersom kurs på nettsiden ville bli lagt til sporadisk, og alle kurs har en sluttdato, måtte vi designe siden dynamisk med kategorier som kunne dukke opp og bli borte uten å forvirre brukere som hadde besøkt siden tidligere.  
 
For at nettsiden skulle fungere over tid, var det en forutsetning at markedsavdelingen tok eierskap til den nye strukturen og redaktøransvar for alt innhold som ble publisert på nettsiden. Strukturen og informasjonen tilknyttet kursene ble hentet fra Microsoft Dynamics, men ble indeksert på nytt av Algolia slik at vi kunne presentere den strukturen vi mente var best for sluttbrukeren. Nettsiden ble bygget på Sanity, slik at vi kunne tilpasse redaktøropplevelsen til hvordan markedsavdelingen ønsket å jobbe. Frontend er hostet i Vercel.  

  • image
  • image

«Å gå fra en nettside til en nettbutikk var den viktigste oppgaven Folkeuniversitetet måtte løse, og det krevde endringer på flere plan. Å samarbeide med et byrå som kunne forstå vår visjon og våre teknologiske utfordringer og samtidig være pragmatisk, var viktig. Vi skulle også få et nytt administrasjonssystem som ville være den nye “hubben” til informasjon som ville være på nettsiden, og samarbeid med ulike avdelinger og leverandører var essensielt.  

Det var ingen tvil om at TRY leverte på dette og mer til. De var raske med å sette seg inn i mye innsikt som vi hadde samlet inn selv, og de sparret godt med oss om våre behov. De hadde oppdatert kunnskap og utfordret oss på de riktige tingene. Resultatet ble en veldig god nettside som tok kundenes behov på alvor, og allerede etter noen uker leverte den nye nettsiden bedre resultater enn den forrige. 

Teamet i TRY var profesjonelt, ryddig og strukturert. De var flinke til å ta imot utfordringer og endringer som dukket opp underveis og var løsningsorienterte. Teamet og TRY anbefaler jeg på det sterkeste og jeg ser frem til å samarbeide med dem igjen ved neste anledning.» 

– Fatima Yusuf, markedssjef og prosjekteier 

 

Resultat

  • Ny og moderne teknisk arkitektur, som er skalerbar for Folkeuniversitets fremtidige behov.

  • Forbedret opplevelse for Folkeuniversitetets innholdsprodusenter, som har ført til økt eierskap og mer effektivt arbeid med innhold.

  • Ny og forbedret kundereise som gjør at Folkeuniversitetets kunder finner de kursene de ønsker å ta. 
  • image
  • image

Kontaktpersoner

  • Kaare Øystein Trædal

    Kaare Øystein Trædal

    TRY Dig

    CCO

 

Arbeider

Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.