Illustrasjon av hjerne og cannabisblader

Weedensenteret

  • Kunde Helsedirektoratet
  • Prosjekt Weedensenteret
  • År 2022

Leveranse

Illustrasjon 3D- animasjon Utvikling Konseptutvikling

Weedensenteret fyller kunnskapshullene med oppdatert informasjon om cannabis og hvordan det påvirker helsen.

Utfordring

I 2019 så Helsedirektoratet at cannabisbruken blant unge økte for første gang på ti år. Innsikten viste at mange unge syntes det var vanskelig å navigere i informasjonsjungelen og skille troverdig fra mindre troverdig informasjon. I den sammenheng ønsket de en kampanje som kunne bidra til å fylle kunnskapshullene med oppdatert informasjon om cannabis og hvordan det påvirker helsen. De ønsket samtidig å bryte ned myter og belyse de langvarige helseproblemene ved tidlig og hyppig cannabisbruk.

Navet i kampanjen ble den interaktive nettsiden weedensenteret.no. Siden er utviklet med et tydelig mål om å holde på oppmerksomheten til de unge lenge nok til at de kunne få et nødvendig læringsutbytte. De unge skulle bli informert slik at de selv kan ta en veloverveid beslutning om deres holdning til cannabis

Besøk siden på weedensenteret.no

  • image

Løsningen

De unge blir i kommunikasjonen informert slik at de selv kan ta en veloverveid beslutning om deres holdning til cannabis. Den treffer den unge målgruppen med et visuelt formspråk som er lekent, underholdende og informativt, uten å bli belærende eller gi inntrykk av å være «voksne med capsen bak frem».På forsiden møter brukeren en enkel scrolleside med animasjoner og kortere informasjonstekster, samt muligheten til å trykke på animasjonene for å få mer informasjon.

Designet blander interaktiv 3D grafikk laget med WebGL på en måte som drar leseren med inn i historien. Den dynamiske visualiseringen lar oss forklare ganske kompliserte ting som kjemiske komposisjoner og statistikk på en forståelig og engasjerende måte. Leseren blir ikke overlesset med informasjon, men får heller bruke den interaktive stilen for å utforske siden og finne frem til informasjonen selv. Dette er en teknikk som har vist seg å fremme læringsgraden betydelig mer enn ved «passiv» lesing.

  • image
  • image

Kontaktpersoner

  • Kaare Øystein Trædal

    Kaare Øystein Trædal

    TRY Dig

    CCO

  • Jannicke Platou

    Jannicke Platou

    TRY Film

    Leder

  • Barbro Fagerbakk

    Barbro Fagerbakk

    TRY Dig

    Daglig leder

 

Arbeider

Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.