Kaare Øystein Trædal
TRY Dig
CCO
Leveranse
I 2019 så Helsedirektoratet at cannabisbruken blant unge økte for første gang på ti år. Innsikten viste at mange unge syntes det var vanskelig å navigere i informasjonsjungelen og skille troverdig fra mindre troverdig informasjon. I den sammenheng ønsket de en kampanje som kunne bidra til å fylle kunnskapshullene med oppdatert informasjon om cannabis og hvordan det påvirker helsen. De ønsket samtidig å bryte ned myter og belyse de langvarige helseproblemene ved tidlig og hyppig cannabisbruk.
Navet i kampanjen ble den interaktive nettsiden weedensenteret.no. Siden er utviklet med et tydelig mål om å holde på oppmerksomheten til de unge lenge nok til at de kunne få et nødvendig læringsutbytte. De unge skulle bli informert slik at de selv kan ta en veloverveid beslutning om deres holdning til cannabis
Besøk siden på weedensenteret.no
De unge blir i kommunikasjonen informert slik at de selv kan ta en veloverveid beslutning om deres holdning til cannabis. Den treffer den unge målgruppen med et visuelt formspråk som er lekent, underholdende og informativt, uten å bli belærende eller gi inntrykk av å være «voksne med capsen bak frem».På forsiden møter brukeren en enkel scrolleside med animasjoner og kortere informasjonstekster, samt muligheten til å trykke på animasjonene for å få mer informasjon.
Designet blander interaktiv 3D grafikk laget med WebGL på en måte som drar leseren med inn i historien. Den dynamiske visualiseringen lar oss forklare ganske kompliserte ting som kjemiske komposisjoner og statistikk på en forståelig og engasjerende måte. Leseren blir ikke overlesset med informasjon, men får heller bruke den interaktive stilen for å utforske siden og finne frem til informasjonen selv. Dette er en teknikk som har vist seg å fremme læringsgraden betydelig mer enn ved «passiv» lesing.
TRY Dig
CCO
TRY Film
Leder
jannicke@try.no
+47 901 36 045
TRY Dig
Daglig leder
barbro.fagerbakk@try.no
+47 406 06 668
Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.
Helsedirektoratet
Kostrådene – informasjonskampanje for HelsedirektoratetHelsedirektoratet
Generasjon Fri – holdningskampanje om nikotinbruk blant ungeWWF International
The Climate Games - Global kampanje under OL i ParisNorwegian
Ny sikkerhetsbrosjyre for NorwegianSmedvig Eiendom
HubSpot CRM-implementering for Smedvig Eiendom