Sander Landmark
TRY Opt
Head of Social
sander.landmark@try.no
+47 938 32 655
Sosiale medier gir deg muligheten til å nå målgruppene dine med høy treffsikkerhet, på en kostnadseffektiv måte. Avanserte algoritmer og stor rekkevidde gjør at sosiale medier kan løse de fleste oppgaver i markedsføringstrakten, så lenge strategi og kampanjeoppsett legges opp riktig.
Selv om det er flere likheter mellom de forskjellige sosiale mediene, er det først når man utnytter kanalenes unike funksjoner og formater at man oppnår de beste resultatene.
Lurer du på hvordan bedriften din kan bli mer synlig for den rette målgruppen? Eller kanskje du bare ønsker å vokse organisk i sosiale medier? Da kan vi hjelpe deg.
I TRY er vi opptatte av at alle medier som blir tatt i bruk skal ha en tydelig rolle i mediemiksen og et formål som er knyttet til kundens forretningsmål. Når vi jobber med strategi for sosiale medier, starter vi derfor alltid med å definere hvilke målsettinger de valgte kanalene skal måles mot over tid, eller ved kampanjeslutt.
Når disse er på plass, setter vi målbare KPI-er (key performance indicators) som gjør det mulig for oss å hele tiden vurdere om kanalene er på god vei til å oppfylle målet eller ikke. KPI-er er viktige for å kunne optimalisere aktivitetene underveis i en kampanje eller et årshjul. I TRY bruker vi en «test og lær»-metodikk når vi annonserer, noe som gjør at vi alltid kan justere og forbedrer resultatene underveis, samtidig som vi bygger et nyttig kunnskapsgrunnlag for din neste kampanje/aktivitet.
Kunnskapen vi samler inn er ikke verdt noe om den ikke blir brukt. I TRY sitter derfor innholdsprodusenter og kreatører sammen med fagfolkene som distribuerer annonser og SoMe-poster. På den måten sikrer vi at innsikten fra distribusjonsleddet alltid har kort vei til de som lager innholdet.
Velger du TRY som samarbeidspartner innen sosiale medier, vil du få et skreddersydd team, basert på dine behov. Uavhengig av om du trenger rådgivning i en kort periode eller noen som til enhver tid overvåker kanalene dine, står vi klare til å hjelpe deg.
Overvåkning i sosiale medier kan være en tidkrevende aktivitet, spesielt for bedrifter som ikke har dedikerte sosiale medier-team. I TRY har vi ressurser som overvåker våre kunders sosiale medier, og som sørger for at kanalene driftes og følges opp. Overvåkning av kampanjer i sosiale medier kan for eksempel innebære å følge med i kommentarfelt eller innboks, å sørge for at det publiseres innlegg til riktige tider eller monitorering av betalte kampanjer.
Trenger du hjelp med overvåkning i sosiale medier?
Annonseplattformene til de store sosiale mediene har avanserte algoritmer som står for leveringen av annonsene dine. Disse algoritmene bruker maskinlæring til å finne ut hvordan akkurat dine annonser bør leveres til målgruppen. Hvem har høy sannsynlighet for å klikke på annonsene dine? Hvem kommer til å se mest av videoen din? Dette finner algoritmene ut av gjennom en selvforsterkende læringsprosess.
For å drifte sosiale medier-kanaler i henhold til beste praksis, og for å øke engasjementet hos følgerne, må man publisere ofte. Det kan være krevende å opprettholde det aktivitetsnivået som kreves, og derfor kan det være lurt å planlegge et årshjul for sosiale medier.
Et årshjul inneholder en oversikt over aktivitetene og temaene som er relevante for bedriften og deres følgere i sosiale medier. Årshjulet kan brukes til å sette opp en konkret publiseringsplan som kan følges hele året.
Trenger du hjelp med å lage et årshjul?
Det er først når man utnytter de forskjellige sosiale medienes unike funksjoner og formater at man oppnår de beste resultatene.
I TRY har vi dedikerte eksperter innenfor de mest populære og de mindre kjente sosiale mediene. Slik sørger vi for at vi alltid er oppdatert på de nyeste trendene
Dette er noen av kanalene vi jobber med på TRY-huset:
Facebook
Verdens største sosiale medium er fremdeles en viktig brikke i mange selskapers digitale strategier. Kombinert med avanserte målrettingsverktøy har kanalen høy grad av treffsikkerhet, og den kan derfor løse oppgaver på flere nivåer i markedsføringstrakten.
Instagram
Det som startet som en enkel bildedelingsplattform, har i dag blitt en viktig del av Metas annonseunivers. Kanalen er kjent for å være en inspirasjonskilde for mange, og er hjemme-plattformen til noen av de mest populære influenserne i verden.
TikTok
«The rising star in social media» har tatt verden med storm, og er i ferd med å bli en viktigere og viktigere del av mange merkevarers digitale tilstedeværelse. Med sitt enorme musikkbibliotek og smarte videoredigeringsverktøy, har kanalen blitt en trendmaskin som på egenhånd har tatt mange artister til toppen av de globale spillelistene.
Les mer om TikTok
X
Tidligere kjent som Twitter. Denne kanalen er spesielt sterk på aktuelle hendelser. Med riktig bruk av X kan du synliggjøre merkevaren din gjennom samtaleemner som er viktige for deg.
LinkedIn
Trenger du flere leads eller kandidater til en viktig stilling? Kanskje du har et budskap til representantene på Stortinget? Da er LinkedIn – «the professional network» – riktig plattform.
Snapchat
Snapchat er en av Norges mest populære sosiale medier, men også en plattform der merkevarer virkelig kan engasjere målgruppene sine med interaktive og lekne annonseprodukter. Snap er ikke lenger kun for de unge – i dag er barnefamilier et av de største segmentene på kanalen.
Tinder
Kanskje målgruppen din er single mennesker på jakt etter kjærligheten? Annonseproduktene til Tinder kan få målgruppen din til å «sveipe til høyre».
Reddit
Nettforumet som har blitt et fullblods sosialt medium kan nå flere enn 17-åringen på gutterommet. Kanalen er spesielt godt egnet til å nå de som er opptatte av spesifikke emner og temaer. Kanskje din neste front-end-utvikler befinner seg her?
Pinterest
Hvor går målgruppen din for å finne inspirasjon til kjøkken, kontor, klesstil eller reisemål? På Pinterest kan du målrette annonsering basert på søkeord, og være til stede når brukerne finner inspirasjon til sitt neste kjøp.
Youtube
Ja, Youtube er faktisk et sosialt medium. Det er også verdens nest største søkemotor, hvor din merkevare kan være synlig med store, engasjerende videoformater. Her kan du kapre oppmerksomheten til målgruppen din mens de ser favorittseriene sine eller søker opp how-to-videoer.
TRY Opt
Head of Social
sander.landmark@try.no
+47 938 32 655
TRY Opt
Head of Performance
lars.rimstad@try.no
+47 41 22 63 53
TRY Opt
Daglig leder
Mye har skjedd siden 1998. Vi har laget mange reklamefilmer, men vi har også laget veldig mye annet vi er stolte av. Her kan du se noen av arbeidene våre.
Cary Bilglass
Cary fikser ruta!Ombudet for barn og unge i Viken
Det er mange forventninger til russetidenUBConnect
RekrutteringskampanjeBokklubben
Optimalisering av nyhetsbrev og velkomstløp