TikTok

«The rising star in social media» har tatt verden med storm, og er i ferd med å bli en viktigere og viktigere del av mange merkevarers digitale tilstedeværelse. Med sitt enorme musikkbibliotek og smarte videoredigeringsverktøy, har kanalen blitt en trendmaskin som på egenhånd har tatt mange artister til toppen av de globale spillelistene.

image

TikTok kan betegnes som et underholdningsunivers og kanalen er bygd opp for å kunne oppdage nytt innhold. Det første man blir møtt med er en «for you page» som har innhold tilpasset brukeren. 70% kommer til kanalen for å bli underholdt, og kategoriene for underholdning/informasjon er mange. Det snakkes om ulike deler av TikTok, kriker og kroker som #FoodTok og #FashionTok, som om kanalen er et eget rom hvor alle kan finne en plass. TikTok er også en søkemotor, så relevans er viktig for å fange etterspørsel.

Kanalen er kjent for å vise det som er ekte og ufiltrert, som gjenspeiler målgruppen som fikk liv i appen (generasjon z). Dette kan skyldes algoritmene til TikTok som baseres på videoinformasjon, og «Batch»-spredning. Noe som vil si at det er lavere terskel for en profil å publisere tiktoks, slik at folk publiserer mer og innhold tettere på hverdag og situasjon.

image

Hvorfor TikTok?

Med 2 millioner månedlige brukere har TikTok raskt blitt en av de store sosiale medieplattformene i Norge. 21% av befolkningen over 18 år bruker appen daglig, og brukere tilbringer i snitt +100 minutter fordelt på 22 økter per dag. Totalt ser nordmenn 15,4 milliarder tiktoks per måned. Så her er det gode muligheter til å få vist innholdet ditt til potensielle kunder. Vi hjelper deg med et TikTok-tilpasset konsept og optimalisererer innholdet mot riktig målgruppe.

 

Oppgaver mediekanalen kan løse

 

  • Merkevarer kan være mer lekne, ekte og snakke på en annen måte med sin målgruppe
  • Treffer målgruppen i et annet modus
  • Treffer en nokså eksklusiv målgruppe som bruker mye tid på kanalen 
  • Egner seg til kommunikasjon på tvers av hele trakten (oppmerksomhet, vurdering og kjøp)


Kanalens egenskaper

 

  • Stor variasjon av annonseformater
  • Egnes godt til å treffe en yngre målgruppe
  • Enkelt å segmentere basert på geografi, demografi og retargeting
  • Videokonsum er en naturlig del av brukeropplevelsen
  • Kanalen er en SOUND ON-plattform hvor lyd er et viktig virkemiddel
  • Bredt utvalg av optimaliseringsmuligheter

image

Hvilke tjenester leverer TRY Opt?

Vi jobber med alt fra idé og innholdsproduksjon, kreative konsepter, rådgivning, kanalstrategi, organisk profilbygging, trendrapportering, til betalte kampanjer og rapportering på resultater. 

 

Trendpanelet

 

TikTok har på kort tid blitt en av de største kildene til underholdning, inspirasjon og ikke minst informasjon. Plattformen er også med på å forme internettkultur, spesielt hos den yngre målgruppen. Vi har derfor ansatt 6 studenter 8-25 år som sitter på hver sin kant av Norge og rapporterer inn siste nytt fra kanalen. Herunder virale trender, trender i kategori, iøyenfallende annonser og employer branding-annonser. Med denne innsikten tilbyr vi våre kunder løpende rapporter og skreddersydde TikTok ideer. 

 

Les mer om hvorfor vi har ansatt et TikTok trendpanel

  • Sander Landmark

    Sander Landmark

    TRY Opt

    Head of Social

  • Lars Rimstad

    Lars Rimstad

    TRY Opt

    Head of Performance

  • Gunnar Stensaker

    Gunnar Stensaker

    TRY Opt

    Daglig leder