Volkswagen
The Walking AdsCary Bilglass, tidligere kjent som Ryds, er spesialister på reparasjon og bytting av bilglass. Selskapet er heleid av svenske Cary Group, og er markedsleder i Sverige.
Navneendringen ble gjennomført i 2021, men ble ikke tydelig kommunisert. Som et resultat mistet Cary nesten all sin kjennskap i Norge som nå ligger på 2 %, hvor Ryds hadde 5 %.
I Norge er markedet dominert av Hurtigruta Carglass og Riis Bilglass, hvor Cary kun har 10 % markedsandel. Bilglass-kategorien kjennetegnes av lav involvering, da tjenesten kun brukes når bilruten må repareres eller byttes, derfor er top of mind avgjørende.
Vår oppgave ble å øke kjennskapen til Cary Bilglass i Norge.
Strategiske valg
Som en del av det strategiske arbeidet gjennomførte vi både fokusgrupper og nullpunktmåling. Overraskende nok så vi at Cary Bilglass hadde høyest kjennskap i målgruppen 18-35. Denne målgruppen er mindre farget av kommunikasjonen til konkurrentene, og har i motsetning til generasjonene over tenkelig aldri måttet reparere eller skifte rute før. Derfor tok vi et strategisk valg i å målrette oss mot unge bileiere (som utgjør ca 800 000 personer) for å plassere Cary top of mind når uhellet er ute.
Da vi dykket ned i ulike medieanalyser, fant vi ut at konkurrentene bruker nesten hele sitt markedsbudsjett på tradisjonelle kanaler som TV og radio.
Den yngre målgruppen bruker mye tid på sosiale medier som TikTok, Snapchat, YouTube og Instagram - hvor humor og ufiltrert innhold troner høyest. De styrer også unna tradisjonell reklame, og med et betydelig lavere budsjett enn konkurrentene så vi en mulighet til å skille oss ut på en kostnadseffektiv måte.
Så hvordan skulle vi gjøre dette?