
Smedvig Eiendom er en av Norges mest innovative eiendomsutviklere, og er en del av et familieeid konsern som i over 100 år har investert aktivt i forretningsmuligheter som skaper varig verdi. Med hovedkontor i Stavanger, utvikler og forvalter Smedvig Eiendom ulike eiendommer i Stavanger, Hamar, Lillehammer, samt i Storbritannia.
Utfordringen
Smedvig Eiendom har brukt Lime CRM som sin CRM-løsning (on-prem, altså ikke i skyen) i 9 år. Lime var integrert med Fenistra, en programvare for å automatisere og digitalisere prosesser for eiendomsforvaltning. For å holde tritt med moderne løsninger, sikre bedre skalerbarhet og redusere vedlikeholdskostnader var det et ønske om å flytte over på en skybasert løsning.
Behov
- Et moderne, skybasert CRM med omfattende markedsførings- og salgsfunksjonalitet.
- Et CRM som må kunne integreres med Fenistra (systemet som brukes for eiendomsforvaltning).
- Data som kommer fra Fenistra til CRM skal være klare til bruk for salg/markedsføringsaktiviteter, automatisering og rapportering.
- Automatisere arbeidsprosesser.
Løsningen
Løsningen ble HubSpot, en plattform som samler CRM, salg, markedsføring, kundeservice, arbeidsflyter, nettsideforvaltning og mer i ett og samme system. Plattformen har åpne API-er og kan enkelt integreres med andre systemer gjennom tilgjengelige integrasjoner fra Marketplace eller ved å utvikles fra grunn.
TRY Dig har hjulpet Smedvig Eiendom med å migrere fra Lime til HubSpot, samt implementert ny løsning som er integrert med Fenistra gjennom et datavarehus. Gjennom “custom objects” har vi opprettet egne objekter som representerer bygg, kontrakter og kontraktsobjekter, i tillegg til standardobjektene som finnes i HubSpot, slik som kontakt, selskap og avtale.
I tillegg har Smedvig Eiendom valgt Oneflow for å enkelt kunne lage smarte kontrakter som benytter seg av data fra HubSpot, og er integrert med salgsprosessen og salgstrakten i HubSpot gjennom en Marketplace-integrasjon.
Resultat
I dag sitter Smedvig Eiendom med et CRM-system som tilrettelegger for effektive forretningsprosesser innen kundepleie og salg, samt rapportering til ledelsen og styret. Den nye løsningen inneholder også enkel rapportering og god oversikt over alle leieforhold i de ulike porteføljene, kontraktsutløp, salgsprosesser, ledige arealer og mye mer. I tillegg blir utsendelser av nyhetsbrev, og invitasjoner til arrangementer forenklet, samt mulighet til å håndtere sosiale medier på tvers av porteføljer.