For å la nordmenn oppleve Škodas nye posisjon "Let's Explore", lagde vi AI-tjenesten “Škoda Blåtur”, som aktiverer de til å utforske tusenvis av attraksjoner og skjulte perler. I tillegg la vi til et ekstra lag med moro, destinasjonene holdes hemmelige til ankomst.

Utfordring

I Norge er Škoda en utfordrer i bilmarkedet, ettersom Tesla og Volkswagen dominerer elbilsektoren. For å skille seg ut både internasjonalt og lokalt, gjennomførte Škoda sin mest omfattende merkevarefornyelse på tre tiår i 2023. Dette introduserte en ny designprofil, en oppdatert logo og, viktigst av alt, den nye posisjonen "Let's Explore".

Škoda er imidlertid ikke det eneste bilmerket som assosierer merkevaren sin med eventyr og utforskning. For å skille seg ut i et konkurransepreget marked og bygge merkevarebestandighet, måtte Škoda vise en ekte og frisk tilnærming til utforskning som kunne tappe inn i nordmenns kjærlighet for å reise.

Škoda Blåtur ble selve inkarnasjonen av denne strategien. En kanaluavhengig idé det var enkelt å ta ut på mange flater. Og ved å tilby tjenesten gratis og gjøre den tilgjengelig for alle bileiere, uansett merke, sikrer vi bredt engasjement med Škoda. 

Som belønning for å engasjere seg med merkevaren, blir friluftsinteresserte nordmenn faktisk noe igjen for engasjementet, nemlig en blåtur. Tjenesten tilpasser seg også dynamisk til brukernes skiftende preferanser og sesongvariasjoner, noe som sikrer en eviggrønn verdi.


Teknologi

I en tid der AI har blitt en integrert del av næringslivet, ser vi mange bedrifter som bruker AI for innovasjonens skyld. Škoda Blåtur skiller seg ut ved å identifisere et konkret brukerbehov: å effektivisere den tidkrevende prosessen med å planlegge reiser.

For å lage Norges mest intelligente reiseplanlegger trengte vi først å lage Norges største database over gode reisemål. I mangel på gode API’er gjorde vi dette ved å laste ned data fra troverdige kilder med kuraterte data som Visit Norway og UT. Denne databasen, organisert som en vektor-database, knytter destinasjoner sammen basert på ulike attributter.

Når en bruker søker etter en reise, tar planleggeren hensyn til faktorer som reisefølge, interesser, funksjonsnivå, avreisepunkt og reisetid. Ved å kombinere data fra databasen med eksterne API-er som Google Places og YR, kan planleggeren gi personlige anbefalinger, inkludert spisesteder og værforhold.

En egen variant av GPT-4 analyserer brukerens preferanser og destinasjonsdata for å foreslå den beste ruten og en tilhørende pakkeliste. På denne måten sikrer vi at brukeren har alt de trenger for en vellykket tur.


Løsning

Škodas nye internasjonale posisjon "Let's Explore" er kanskje ikke typisk tsjekkisk, men den resonnerer godt med den friluftsinteresserte norske befolkningen. Faktisk elsker vi å gå på tur, enten det er jobb eller på fritiden.

Derfor var det en selvfølge å døpe løsningen for Blåtur og ikke bare gi brukeren et turforslag, men også gi de muligheten til at turen holdes hemmelig. Akkurat som en ekte blåtur. For første gang kan alle på turen vente seg en overraskelse, siden man kan la AI gjøre det tunge løftet med planleggingen.

Škoda Blåtur er ikke en kampanje, men en tjeneste som vil være tilgjengelig hele året, et viktig verktøy, en løsning som vi kan bruke gjennom ulike aktiviteter, gjennom hele året, for å oppnå engasjement med merkevaren vår. Du kjøper ikke en ny bil hver dag. For at alle bileiere skal få en smak av det revitaliserte merket, gjorde vi tjenesten tilgjengelig for alle, mens vi fortsatt ventet på at nye elbilmodeller skulle lanseres.

Det har også vært viktig å se på hvordan Blåtur kan knyttes nærmere til salg av biler. Det er ikke alltid lett å vite hvor du kan prøvekjøre bilen på en god måte. Derfor lanserte vi "Gjør prøvekjøringen til en blåtur", hvor forhandlere kan tilby en passende og variert blåtur i nærområdet til forhandleren.


Resultat

Škoda Blåtur ble lansert med en mindre mediepuls i første kvartal 2024. Det har også vært en tilsvarende mediepuls nå i september.

Mediekampanjen i september viste at vi oppnådde færre indifferente personer med Blåtur sammenlignet med lanseringskampanjen av den nye posisjonen i fjor, 18 % uttalte at de var mye mer positive til Škoda etter å ha sett reklamen sammenlignet med den forrige merkevarekampanjens 8 %, noe som er en økning på 10 prosentpoeng.

Respondenter har samhandlet med Škoda Blåtur og merkevaren – der det er klare synergier mellom tjenesten og de øvrige kanalene som bilkonfigurator og bestilling av prøvekjøring. Siden lanseringen har over 60 000 besøkt Škoda Blåtur. I tillegg er det generert over 20 000 blåturer og over 3 millioner km med ruter har blitt utforsket. Dette tilsvarer over 50 000 timer i tid brukt på tur med merkevaren Škoda.