Claire Linden
TRY Dig
Senior UX-designer
claire.linden@try.no
Teknologi
Priser
Oppdraget var å utvikle en plattform og nettbutikk for en ny aktør i turistsektoren, med mål om å posisjonere dem som en ledende og troverdig merkevare. Nettbutikken skulle samle seks turoperatører under én identitet, tilby enkel produktoppdagelse og reflektere verdiene «pålitelig», «erfaren» og «unik».
En sentral utfordring var å skape en nettbutikk som både var unik og brukervennlig, for en ukjent merkevare i et marked med etablerte adferdsmønstre. Den måtte skille seg ut uten å forvirre kundene. Videre skulle det utvikles et fleksibelt designsystem som kunne brukes på tvers av kanaler. Samtidig måtte nytt innhold skapes uten å svekke synligheten til eksisterende domener. Nettbutikken måtte kommunisere et "islandsk eventyr", med fokus på enkel navigasjon og en smidig kjøpsflyt for å sikre en engasjerende brukeropplevelse – fra inspirasjon til booking. En god digital opplevelse var essensielt, ettersom en femdagers gåtur på Island sjelden bookes på impuls.
Icelandias identitet og brukeropplevelse, inspirert av de «fire naturelementene», ble integrert i løsningens struktur, typografi og fargevalg for å speile landets kontrastfylte natur. Det skreddersydde designsystemet, utviklet for ytelse, fleksibilitet og gjenbruk, sikrer enhetlighet på tvers av elementer som innhold, struktur og flyt – fra nettsider til digitale kiosker. Dette bidrar til en helhetlig brukeropplevelse og styrker den visuelle identiteten.
Egenproduserte bilder fremhever Islands unike natur og opplevelser, med presentasjonsteknikker som skaper dybde og inntrykk. Mobilopplevelsen har vært et hovedfokus, mens unike visuelle elementer i desktop-versjonen fremhever plattformens særpreg. Prosjektet har også hatt en sterk vektlegging på long tail- og long form-innhold for å styrke organisk synlighet og bygge troverdighet i nisjemarkedet. Den redaktørstyrte plattformen tilbyr et bredt utvalg av innholdsmoduler, noe som fremmer både leseglede og effektiv formidling.
Icelandia.com samler seks turoperatørmerker under én samlet plattform, og tilbyr en strømlinjeformet bookingopplevelse som fremhever landets mangfoldige eventyr. Designet og funksjonaliteten har blitt anerkjent av flere medier, som fremhever suksessen i å balansere inkludering med premium reisetilbud. Denne anerkjennelsen støtter Icelandias misjon om å levere meningsfulle og kulturelt rike reiseopplevelser, samtidig som det bidrar til veksten av islandsk turisme.
TRY Dig
Senior UX-designer
claire.linden@try.no
TRY Dig
CCO
Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.
Helsedirektoratet
Kostrådene – informasjonskampanje for HelsedirektoratetHelsedirektoratet
Generasjon Fri – holdningskampanje om nikotinbruk blant ungeWWF International
The Climate Games - Global kampanje under OL i ParisNorwegian
Ny sikkerhetsbrosjyre for NorwegianSmedvig Eiendom
HubSpot CRM-implementering for Smedvig Eiendom