Helsedirektoratet ønsket et kampanjeinnhold som også fungerte som en motsats til alt innhold på sosiale medier som fremstiller vape, snus og røyk som noe populært. Kampanjen skulle formidle et budskap som støtter dem som velger å ikke bruke nikotin og fungere som en positiv og nikotinfri referanse for dagens ungdommer.
Hovedelementene i kampanjen var en kampanjefilm av og for ungdom. Filmen gikk på kino, med uttak på boards i Oslo sentrum og i sosiale medier.
I utviklingen av filmen, samarbeidet vi tett med ungdomspaneler og fokusgrupper der vi finjusterte kampanjebudskapet for å snakke med riktig stemme og bli forstått av målgruppen. Innsikt og testing ble viktig for å sikre at kampanjebudskapet traff målgruppen godt nok, og at representantene for Generasjon Fri kunne fungere som gode forbilder og kilder til inspirasjon.
Kampanjen fikk bred eksponering og stor oppmerksomhet både fysisk og digitalt. I tillegg til synlighet på kino, online video og sosiale medier, var høydepunktet uten tvil under VG-lista Topp 40, der kampanjen var hovedsponsor og Nationaltheatret stasjon var dekket av Generasjon Fri-budskap. Her ble ungdommen eksponert for kampanjen på flere nivåer, både gjennom streamingen av arrangementet og innslag som ble spilt av for publikum både på Rådhusplassen, på VG.no og TikTok.