Innovasjon Norge
Oppfølgingsløp for digitale kurs i Kompetansesenteret
Kostrådene kan for noen fremstå som et pålegg fra myndighetene, men rådene er ment som veiledning til et sunt og godt kosthold. Direktoratet ønsket også å hjelpe folk å manøvrere i et medielandskap med stadig nye bølger av forskning og fete overskrifter om nye dietter. Målet med kampanjen ble derfor å både bygge kjennskap og kunnskap om de nye nasjonale kostrådene og også bygge tillit til Helsedirektoratet som avsender.
Til dette arbeidet ønsket Helsedirektoratet materiell til bruk av helsetjenesten, utdanningssektoren og oppvekstsektoren. I tillegg til et kreativt kampanjekonsept.
Mens informasjonsmateriellet naturlig nok måtte holde en mer nøktern og overordnet stil, kunne vi i befolkningskommunikasjonen tillate oss å utarbeide mer spissede budskap for å nå målgruppen på deres premisser i deres kanaler. Målgruppen for kampanjen var unge voksne: De som er ferdig med studiene, og som skal etablere nye vaner. Denne målgruppen utsettes for mye inntrykk og informasjon – spesielt på sosiale medier. Her roper mange stemmer høyt om det siste innen kosthold og helse, enten det er dietter med fremmedord som paleo, keto og carnivore, eller munnteip og isbading.
Kampanjeuttakene var utendørsplasseringer og annonser i sosiale medier. Vi produserte også en contentartikkel som ble distribuert gjennom Schibsted, hvor en ung, mannlig lege forklarte rådene på en enkel og folkelig måte – og som bygget opp under konseptet «sunn fornuft».
Helsetjenesten har en viktig rolle i å formidle trygg og riktig informasjon til de som kanskje trenger det aller mest. Derfor var det viktig å lage gode visuelle verktøy som Helsedirektoratet kunne bruke i sin formidling mot disse, samt verktøy som helsetjenesten kan bruke i møte med pasienter, og som skolen og barnehagen kan bruke i undervisningssammenheng.
Arbeidet resulterte i en stor verktøykasse som inkluderte en egen visuell profil for rådene, med fargepalett, typografi, former og illustrasjoner. I utformingen av verktøykassen var det et viktig bakteppe: Dette skal stå seg i minst 10 år. Verktøykassen inneholdt malverk til presentasjoner, plakater, sosiale medier og ikke minst den helt nye kostrådssirkelen.
Lanseringen av de nye kostholdsrådene har ikke uventet fått mye oppmerksomhet, både gjennom bred medieomtale og gjennom kampanjen. Den oppdaterte kostholdssirkelen er blant annet blitt trukket fram i mange sammenhenger – av alt fra influensere til matvareindustrien – hvor også selve designet flere ganger har høstet lovord.
Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.
Innovasjon Norge
Oppfølgingsløp for digitale kurs i Kompetansesenteret
Helsedirektoratet
Kostrådene – informasjonskampanje for Helsedirektoratet
Helsedirektoratet
Generasjon Fri – holdningskampanje om nikotinbruk blant unge
WWF International
The Climate Games - Global kampanje under OL i Paris