Gunnar Stensaker
TRY Opt
Daglig leder
Tags
Utmerkelser
«Mr. Good? Gåten Eirik Jensen» er Netflix’ første nordiske dokumentarserie og handler om den norske politimannen Eirik Jensen som ble anklaget for narkotikasmugling og korrupsjon.
Her stilles spørsmålet om hvorvidt han arbeidet innenfor eller utenfor loven med sin informant, hasjsmugleren Gjermund Cappelen.
Serien fletter Jensens skyldspørsmål inn i en større sammenheng der kriminalhistorie og informantvirksomhet settes i fokus, krydret med et fargerikt persongalleri.
Oppgaven var å designe en visuell profil og grafisk innpakning til dokumentaren, i tillegg til en rekke konkrete uttak som skulle underbygge historien og tydeliggjøre viktig informasjon i serien.
Kompleksiteten og bredden i leveransen var stor og inkluderte logo, vignett, malverk for tekst (supring, steds- og tidsangivelser, kildekreditering), intro og end credits, oversikter som tidslinjer og nettverk, tekstmeldinger, lydlogger, kart, grafikk rundt arkivmateriell, faksimiler og epilog.
Grunnkonseptet for det visuelle bygger på idéen om motsetninger.
Jensen og Cappelen står på hver sin side av loven, med hver sin virkelighetsoppfatning. De har motstridende forklaringer på hva som har skjedd. Betyr det at en av dem lyver blankt, eller ligger sannheten et sted i mellom?
Dette visualiseres ved hjelp av to hovedfarger, blå og rød (inspirert av politisirener), som representerer de to motsetningene. Ved å overlappe disse skapes en tredje farge, og denne lillafargen representerer gråsonen de to hovedpersonene opererer i.
Resultatet er en fargebruk som bryter med kjente true crime-konvensjoner for å gi serien særegenhet, i tillegg til å spille på lag med seriens cinematografi.
Idéen om overlapping tas ut på flere måter for å underbygge sakens iboende tvetydighet i visualisering av ulike typer informasjon. Eksempelvis gjennom komposisjon og fargebruk i fremstillinger av mistenkelige SMS-utvekslinger, eller som et glitch-element for å underbygge følelsen av at noe ikke stemmer.
TRY Opt
Daglig leder
TRY Motion
Motion-produsent
johanne.lund@try.no
+47 977 35 936
Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.
Helsedirektoratet
Kostrådene – informasjonskampanje for HelsedirektoratetHelsedirektoratet
Generasjon Fri – holdningskampanje om nikotinbruk blant ungeWWF International
The Climate Games - Global kampanje under OL i ParisNorwegian
Ny sikkerhetsbrosjyre for NorwegianSmedvig Eiendom
HubSpot CRM-implementering for Smedvig Eiendom