Mr. Good? Gåten Erik Jensen

  • Kunde Monster/Netflix
  • Prosjekt Mr. Good? - Programdesign og tittelsekvens
  • År 2022

Tags

Identitet Tittelsekvens Programdesign Motion Design

Utmerkelser

Vinner av Gullruten 2023 - Grafisk Design Gull i Visuelt 2023 - Programdesign & Tittelsekvens

Programdesign og tittelsekvens for dokumentarserien «Mr. Good? Gåten Eirik Jensen» på Netflix.

Bakgrunn

«Mr. Good? Gåten Eirik Jensen» er Netflix’ første nordiske dokumentarserie og handler om den norske politimannen Eirik Jensen som ble anklaget for narkotikasmugling og korrupsjon.

Her stilles spørsmålet om hvorvidt han arbeidet innenfor eller utenfor loven med sin informant, hasjsmugleren Gjermund Cappelen.

Serien fletter Jensens skyldspørsmål inn i en større sammenheng der kriminalhistorie og informantvirksomhet settes i fokus, krydret med et fargerikt persongalleri.

Oppgaven

Oppgaven var å designe en visuell profil og grafisk innpakning til dokumentaren, i tillegg til en rekke konkrete uttak som skulle underbygge historien og tydeliggjøre viktig informasjon i serien.

Kompleksiteten og bredden i leveransen var stor og inkluderte logo, vignett, malverk for tekst (supring, steds- og tidsangivelser, kildekreditering), intro og end credits, oversikter som tidslinjer og nettverk, tekstmeldinger, lydlogger, kart, grafikk rundt arkivmateriell, faksimiler og epilog.

  • image

Tvetydighet og motsetninger

Grunnkonseptet for det visuelle bygger på idéen om motsetninger.

Jensen og Cappelen står på hver sin side av loven, med hver sin virkelighetsoppfatning. De har motstridende forklaringer på hva som har skjedd. Betyr det at en av dem lyver blankt, eller ligger sannheten et sted i mellom?

Dette visualiseres ved hjelp av to hovedfarger, blå og rød (inspirert av politisirener), som representerer de to motsetningene. Ved å overlappe disse skapes en tredje farge, og denne lillafargen representerer gråsonen de to hovedpersonene opererer i.

Resultatet er en fargebruk som bryter med kjente true crime-konvensjoner for å gi serien særegenhet, i tillegg til å spille på lag med seriens cinematografi.

Idéen om overlapping tas ut på flere måter for å underbygge sakens iboende tvetydighet i visualisering av ulike typer informasjon. Eksempelvis gjennom komposisjon og fargebruk i fremstillinger av mistenkelige SMS-utvekslinger, eller som et glitch-element for å underbygge følelsen av at noe ikke stemmer.

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Utmerkelser

  • Vinner av Gullruten 2023 - Beste Grafiske Design
  • Gull i Visuelt 2023 - Programdesign & Tittelsekvens

Kontaktpersoner

  • Gunnar Stensaker

    Gunnar Stensaker

    TRY Opt

    Daglig leder

  • Johanne Bull Lund

    Johanne Bull Lund

    TRY Motion

    Motion-produsent

Arbeider

Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.