Arne Eggen
TRY Reklame
Konsulent
Arne@try.no
+47 959 94 792
Leveranse
Brystkreft er den sykdommen flest overlever, og de fleste kampanjer knyttet til brystkreft handler om overlevelse, håp og styrke. Dette gjør at de som er uheldige nok til å få brystkreft med spredning, ofte blir stående i skyggen av det store fokuset på overlevelse. De kan ikke «vinne kampen» mot kreft. I samarbeid med Brystkreftforeningen, ønsket Pfizer derfor å lage en kampanje som satte fokus på de uhelbredelige.
Verdens første statue av en kvinne med uhelbredelig brystkreft. En statue med ett bryst, og ett arr. En statue som er laget for å gi oppmerksomhet til, omsorg for og kunnskap om en gruppe som ofte blir stående i skyggen. En udødeliggjøring av noen som skal dø. Samtidig som statuen skal være et samlingspunkt og symbol for alle som er berørt av brystkreft, portretterer statuen trebarnsmoren Cecilie, som fikk påvist metastaser da hun var 42 år.
Statuen ble laget av en av vår tids fremste billedhoggere, Håkon Anton Fagerås, og står nå permanent på Spikersuppa midt i Oslo sentrum, og får alle som går forbi til å forholde seg til kvinnekroppen, livet og døden. I tillegg til statuen, ble det laget to filmer. Én film hvor Cecilie deler sine livsråd, og en dokumentarfilm om prosessen om å bli til en evig statue mens man selv er i ferd med å forsvinne.
Avdukingsseremonien ble holdt foran Stortinget, ledet av ordfører Marianne Borgen, med taler fra flere politikere, eget reportasjeinnslag på NRK Dagsrevyen, samt flere lokale medier, og med hundrevis av oppmøtte. Kampanjen har vunnet flere priser både i Gullblyanten og Eurobest. Oslo har fått en ny statue med permanent plassering på Spikersuppa, som får alle som går forbi til å måtte forholde seg til uhelbredelig brystkreft.
Cecilie Flatval gikk bort 22. april 2023.
TRY Reklame
Konsulent
Arne@try.no
+47 959 94 792
TRY Reklame
Prosjektleder
trine.olsen@try.no
+47 936 20 345
Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.
Helsedirektoratet
Kostrådene – informasjonskampanje for HelsedirektoratetHelsedirektoratet
Generasjon Fri – holdningskampanje om nikotinbruk blant ungeWWF International
The Climate Games - Global kampanje under OL i ParisNorwegian
Ny sikkerhetsbrosjyre for NorwegianSmedvig Eiendom
HubSpot CRM-implementering for Smedvig Eiendom