Julie Kollandsrud
TRY Dig
HubSpot-rådgiver
julie.kollandsrud@try.no
Leveranse
Teknologi
Norsk Gjenvinning ønsket å forbedre kundereisen for avtalekunder innen B2B. Konsernet hadde flere ulike system som lagret kundedata, og det var ønskelig å samle så mye som mulig i CRM-systemet deres HubSpot.
Norsk Gjenvinning har arbeidet i siloer, i ulike system, og derav har mange interne prosesser og kommunikasjon foregått i Outlook. Over tid har dette skapt utfordringer med datakvalitet og integritet. Konsernet har gjennom årene vokst og gjennomført flere oppkjøp av selskaper. Størrelsen og datamengden skaper en rekke muligheter, men systemriggen støttet ikke denne utviklingen.
I prosessen var det ønskelig å:
Løsningen er et felles CRM-system for samtlige Norsk Gjenvinning-merkevarer. Ved å benytte Service Hub, arbeider kundeservice og salg i samme system og med samme data. I tillegg muliggjør SAP-integrasjonen en datasannhet fra ERP på de datapunktene som er sentrale for Norsk Gjenvinning.
1. Prosjektet startet med en kartleggingsfase og datainnsamling med fokus på prosess og behov. Videre arbeidet vi frem et løsningsforslag i en Sandbox.
2. Deretter utviklet vi en SAP-integrasjon i samarbeid med kunden, som sender data inn til HubSpot. Parallelt ble det gjennomført opplæring med superbrukere og sluttbrukere i systemet.
3. Neste fase av prosjektet besto av testing, go-live, justeringer og support.
4. I siste fase av prosjektet ble det gjennomført en migrering av portaler inn til ferdig oppsett, og optimalisering av prosesser for bedre samarbeid.
Flere forretningsenheter i NG-konsernet har nå et mer enhetlig system som styrer en effektiv og sikker kundereise. Norsk Gjenvinning kan nå fokusere mer på mersalg og gode kundeopplevelser, grunnet bedre kundedata, internkommunikasjon og prosesser.
Et fundament er på plass for å bygge videre på deres posisjon og sikre at de er rigget for fremtiden.
I etterkant av prosjektet jobber TRY og Norsk Gjenvinning fortsatt sammen for å bevare, støtte og videreutvikle systemer og prosesser som skaper gode brukeropplevelser internt og eksternt.
TRY Dig
HubSpot-rådgiver
julie.kollandsrud@try.no
TRY Dig
Rådgiver og leder for HubSpot
camilla.gundersen@try.no
Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.
Helsedirektoratet
Kostrådene – informasjonskampanje for HelsedirektoratetHelsedirektoratet
Generasjon Fri – holdningskampanje om nikotinbruk blant ungeWWF International
The Climate Games - Global kampanje under OL i ParisNorwegian
Ny sikkerhetsbrosjyre for NorwegianSmedvig Eiendom
HubSpot CRM-implementering for Smedvig Eiendom