
Kaare Øystein Trædal
TRY Dig
CCO
Leveranse
TERROR SQUID ble først til i NM i Gameplay - en gamejam som går over én uke. Der fikk hvert lag utdelt temaet "arkade" som skulle være utgangspunktet for å lage en spillprototype. TERROR SQUID stakk av med førstepremien, og en tidlig versjon av spillet stod klart på Tilt i Oslo omtrent en måned senere. I 2020 ble spillet videreutviklet til en fullversjon som ble sluppet på Nintendo Switch og PC/Mac. Arbeidet ble finansiert av TRY Apt og Norsk Filminstitutt.
Se mer om spillet her terrorsquid.ink
TERROR SQUID er designet fra bunnen til å være enkelt å lære, men vanskelig å mestre. Mekanikken kan forstås i løpet av et par minutter, og går i hovedsak ut på å unngå sine egne kuler. Vektorgrafikken ble valgt for å gi spilleren mulighet til å se kulene gjennom spillbrettet, som gir dem bedre tid til å planlegge sine neste trekk. Dette grafiske grepet ble førende for resten av spillet.
Grafikken blir understøttet av en undertrykkende, truende atmosfære, inspirert av kosmisk horror - men likevel med et lite glimt i øyet gjennom humor. De som dykker dypere inn i promomaterialet vil se at det finnes et helt mythos knyttet til spillet, som handler om underjordiske kulter, pandemier og blekksprutmennesker. For å belønne de som tok seg ekstra tid til å analysere det kryptiske markedsføringsmaterialet, ble det skjult koder rundt omkring som kunne låse opp fullversjonen av spillet.
TRY Dig
CCO