Selina Grythe
TRY Dig
HubSpot-rådgiver med prosjektansvar
Enova ved hjelp av TRY har flere år på rad gjennomført en kontobasert-markedsføringsstrategi (Account Based Marketing dvs. målrettet markedsføring mot utvalgte selskaper/bransjer) for å nå selskaper som kvalifiserer for å motta støtte til mer klimavennlige og energieffektive løsninger. NonSpace har bistått med det visuelle.
For den enkelte bedrift kan det være kostbart og risikabelt å ta i bruk de nyeste og mest klimavennlige teknologiene. Da kan Enova bidra økonomisk, slik at prosjektene likevel lar seg gjennomføre. Enova investerer årlig over flere milliarder kroner av fellesskapets midler i løsninger. Dette er løsninger som er med på å bygge morgendagens grønne Norge.
Utfordringen er at mange bedrifter ikke er klar over hvilke støtteordninger de kvalifiserer for – og når de ulike fristene er. En annen utfordring er at selskaper som ikke møter kravene søker om støtte.
Øystein Sandø
Kommunikasjonsrådgiver og prosjektleder
Enova ved hjelp av TRY har flere år på rad gjennomført en kontobasert-markedsføringsstrategi (Account Based Marketing) for å nå selskaper som kvalifiserer for å motta støtte til mer klimavennlige og energieffektive løsninger. Målet med ABM-kampanjen var å gjøre selskaper som møter kriteriene oppmerksomme på tilbudet, oppfordre dem til å søke i god tid og kommunisere påminnelse og hjelpemidler. Ved hjelp av e-post- og marketing automation-muligheter i HubSpot, samt en ABM-strategi på LinkedIn nådde Enova målgruppen sin – som har resultert i økt antall relevante søknader og kontakter i databasen som er mottakelig for tilsvarende kommunikasjon neste år.
ABM er en vekststrategi som i teorien er et samarbeid mellom markedsføring og salg for å skape en målrettet og personalisert kundeopplevelse mot et forhåndsdefinert sett med selskaper. For Enova, som ikke nødvendigvis opererer med en tradisjonell salgsavdeling, var det et spennende potensiale for samarbeid mellom markedsføring og de som tideler støtte.
I motsetning til tradisjonelle leadsgenerende taktikker, begynner ABM-strategien med salgsmålene. Deretter regner man ut hvor mange kvalifiserte leads markedsavdelingen må skape for at bedriften skal nå sine overordnede mål.
Dersom du lander en avtale med en eller flere drømmekunder, kan du enkelt måle investeringskostnad opp mot salgsverdi. Dette gjør strategien svært målbar. Ettersom du retter alle markedsføringsaktiviteter mot de mest lønnsomme kundene, vil det være enkelt å måle hvem og i hvilken grad du har truffet med riktig innhold og aktiviteter, og deretter optimalisere og justere.
Kontobasert markedsføring er godt egnet for organisasjoner og selskaper som har en klar formening om hvilke bedrifter og interessenter de ønsker å inngå et samarbeid med. Enova er i en slik posisjon hvor deres støttetilbud passer mer eller mindre til spesifikke industrier. Dette åpner for en god kartlegging av hvilke selskaper i de spesifikke industriene som er aktuelle for støttetilbud.
Fremfor å gå bredt og markedsføre mot en spesifikk bransje, tilrettela ABM målrettet markedsføring helt ned på selskapsnivå. ABM snur med andre ord den tradisjonelle markedsføringstrakten på hodet – i istedenfor å kaste ut et bredt nett, kaster man med spyd. Det vil si at Enova kunne bruke markedsføringsbudsjettet sitt ekstremt målrettet og effektivt. Resultatet av ABM-kampanjen var at Enova kunne planlegge for/automatisere kommunikasjon og påminnelser til målgruppen i forkant, slik at de kunne fokusere på å gi faktisk søknadsstøtte.
TRY Dig
HubSpot-rådgiver med prosjektansvar
Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.
Helsedirektoratet
Kostrådene – informasjonskampanje for HelsedirektoratetHelsedirektoratet
Generasjon Fri – holdningskampanje om nikotinbruk blant ungeWWF International
The Climate Games - Global kampanje under OL i ParisNorwegian
Ny sikkerhetsbrosjyre for NorwegianSmedvig Eiendom
HubSpot CRM-implementering for Smedvig Eiendom