Oversiktsbilde av visuell identitet, viser font, bilder og fontbruk

Ny visuell identitet og nettside

  • Kunde Reitan Retail
  • Prosjekt Visuell identitet og nettside
  • År 2020
  • Industri Dagligvare, servicehandel og mobilitet
  • Tidsperspektiv 2 månder

 

Reitan Retail er et ledende retailselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, servicehandel og mobilitet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Latvia, Estland og Litauen.

Kunden

 

Til sammen utgjør de 39 000 medarbeidere og 3800 utsalgssteder. Reitan Retail trengte en ny visuell profil og ny nettside, som vi i TRY Dig bistå med. 

 

Utfordring

 

Reitan Retail omfatter forretningsområdene Reitan Convenience, Uno-X Mobility, REMA 1000 Norge og REMA 1000 Danmark, og flere merkevarer. Den nye identiteten måtte derfor gjenspeile denne variasjonen, samtidig som den skulle kommunisere deres strategi om å være nært, enkel og ansvarlig. Arbeidet hadde også en kort deadline på 2 mnd, så det var mye som skulle skje - på kort tid.

 

Løsning

 

Den nye visuelle identiteten er hovedsakelig basert på mangfoldet i varemerkene deres. Fargepalett, bildestil og typografi er alle basert på forskjellige elementer som representerer kjerneverdier og nøkkelord Reitan Retail vektlegger. Ettersom det er mye som skal kommuniseres har vi bygd opp nettsiden på et enkelt grid-system og har fokus på brukervennlighet og lesbarhet. 

  • image
  • image

Visuell identitet

Den nye visuelle identiteten fokuserer på Reitan Retails fire bærekrafsløfter innen helse, miljø, mennesker og verdikjede. Desginmanualen ble utformet med retningslinjer for det visuelle utrykket, slik at Reitan Retail sikrer kontinuitet i fremtidige uttak og i intern og ekstern kommunikasjon.


Fargepaletten er Reitan Retails mest særegne identitetselement og inspirert av mangfoldet i varemerkene deres. Bildestilen bygger på fargepaletten, samtidig som den kommuniserer livsglede i hverdagen, menneskelighet og mangfold. Typografien tar utgangspunkt i ordet “enkel” og fremstår som både vennlig og lettlest.


For å sikre en rød tråd og ønsket uttrykk i bildestilen, utarbeidet vi en bildebrief som er førende for fotografering av egne bilder. Uttrykket i bildene representerer kjernen og verdien i Reitan Retail - nemlig tilgjengelige, vennlige og jordnære - et selskap som gjør folks hverdag enklere og bedre.

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Kontaktpersoner

  • Kaare Øystein Trædal

    Kaare Øystein Trædal

    TRY Dig

    CCO

  • Barbro Fagerbakk

    Barbro Fagerbakk

    TRY Dig

    Daglig leder

Arbeider

Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.