Norsk landskap med Hafslund eco-logoen

Ny identitet

  • Kunde Hafslund Eco
  • Prosjekt Merkevareutvikling
  • År 2020

Leveranse

Visuell identitet Merkevarestrategi Motion design

I 2018 fusjonerte selskapene Hafslund og E-CO, og med dette endret konsernet sin rolle og strategi.

Utfordring

Fra å være en B2C-aktør, kjent som strømleverandør og nettselskap, er selskapet blitt en ren B2B aktør med to viktige roller: En moderne industri-pioner og produsent av ren, fornybar vannkraft. Og et innovasjonsselskap som skaper fremtidens smarte byer og løsninger. Selv om fusjonen er ny, har det samlede selskapet en lang historie. Helt siden 1892 har Hafslund Eco vært med på å forme fremtiden. De var der da de aller første vannkraftverkene ble bygget, og vi fikk lys i gatene. Og de er her nå som det full-elektriske samfunnet skal etableres.

 

 

 

Løsning

Den nye identiteten skulle romme den nye strategien og skape intern stolthet på tvers av organisasjonen ved å avspeile tosidigheten i selskapet. Historie og fremtid, industri og innovasjon, natur og urbanitet, det konkrete og det abstrakte. Ny identitet måtte ha lang levetid og kunne ikke videreføre visuelle elementer fra de fusjonerte selskap.

Konsept

Vi utviklet konseptet “Nye horisonter”. Konseptet spiller delvis på den sterke koblingen til norsk natur med vann, fjell og luft, men handler også om selskapets ansvar for å se fremover og lede an med nye løsninger.

Logosymbolet er en speiling, og samtidig en kontrast mellom to ulike elementer. Det er designet for å fungere godt på tvers av fysiske, trykte og digitale flater - og ha potensiale for animasjon. Identiteten er i bevegelse og skapes mens man ser på den. Det grafiske elementet en 3D-versjon av logosymbolet. - og i konstant endring. Det har sterke referanser til hvordan Hafslund har formet det norske landskapet med ingeniørkunst og monumentale anlegg i dramatisk norsk natur - og gir samtidig assosiasjoner til vannmasser, drivkraft, mobilitet, urbanitet og arkitektur. Fargepaletten kommer fra horisonten, med kjølige turkistoner fra bre, fjell, vann og luft, men har også en varm kontrastpalett inspirert av soloppgangen: den nye dagen og fremtiden.

  • image
  • image
  • image
  • image

Kontaktpersoner

  • Tonje Jæger

    Tonje Jæger

    TRY Design

    Leder

Arbeider

Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.