Pandemien og isolasjonen førte til at fødselsraten i Norge økte med 5,5 %. For foreldre har det alltid vært vanskelig å finne navn til et barn, men det ble enda vanskeligere under en nasjonal babyboom. Hvem vil vel dele barnenavn med poden til naboen?

Innsikt

IKEA har siden 1948 brukt menneskenavn på produktene sine, i stedet for artikkelnummer, og over 70 år med IKEA-kataloger har resultert i kanskje verdens største navnebank.

 

Idé

Over 15.000 sider med IKEA-katalog ble nøye gjennomlest i jakten etter navn. Resultatet ble over 800 unike barnenavn i «Navnekatalogen». Ikke nok med det, hvert enkelt navn fikk en tilhørende unik beskrivelse inspirert av det originale produktet.

 

Utførelse

Kampanjen og katalogen ga IKEA mulighet til å være relevant i de fleste kanaler. Fra kampanjefilm på TV til nyhetsbrev, SoMe, OLV, ikea.no, varehusene (tags med navneforslag på møbler), legekontor (fysisk katalog på venterom) og ikke minst i mediaomtale forøvrig (PR).

 

Resultater

Velkommen Babyboom skapte en aldri så liten PR-boom for IKEA, med både nasjonal og internasjonal omtale fra blant annet Stephen Colbert og Seth Meyers sine talkshows. Flere radiostasjoner og podcaster diskuterte hvordan man velger riktig navn, og programmet Ukeslutt på NRK inviterte til og med en navneforsker til et eksklusivt intervju om temaet. Selv om katalogen var ment for det norske markedet, ble den snakket om og oversatt til flere språk på direktesendt TV. Den digitale katalogen ble den mest besøkte undersiden på ikea.no noensinne med over 1,3 millioner minutter brukt på jakt etter favorittnavnet. Nyhetsbrevet til IKEA Family-medlemmer ble åpnet av over 800.000 nordmenn, som også slo en tidligere rekord for kunden.