
Hallvard Vaaland
TRY Reklame
Kreatør
hallvard@try.no
+47 979 88 488
Leveranse
IKEA har siden 1948 brukt menneskenavn på produktene sine, i stedet for artikkelnummer, og over 70 år med IKEA-kataloger har resultert i kanskje verdens største navnebank.
Over 15.000 sider med IKEA-katalog ble nøye gjennomlest i jakten etter navn. Resultatet ble over 800 unike barnenavn i «Navnekatalogen». Ikke nok med det, hvert enkelt navn fikk en tilhørende unik beskrivelse inspirert av det originale produktet.
Kampanjen og katalogen ga IKEA mulighet til å være relevant i de fleste kanaler. Fra kampanjefilm på TV til nyhetsbrev, SoMe, OLV, ikea.no, varehusene (tags med navneforslag på møbler), legekontor (fysisk katalog på venterom) og ikke minst i mediaomtale forøvrig (PR).
Velkommen Babyboom skapte en aldri så liten PR-boom for IKEA, med både nasjonal og internasjonal omtale fra blant annet Stephen Colbert og Seth Meyers sine talkshows. Flere radiostasjoner og podcaster diskuterte hvordan man velger riktig navn, og programmet Ukeslutt på NRK inviterte til og med en navneforsker til et eksklusivt intervju om temaet. Selv om katalogen var ment for det norske markedet, ble den snakket om og oversatt til flere språk på direktesendt TV. Den digitale katalogen ble den mest besøkte undersiden på ikea.no noensinne med over 1,3 millioner minutter brukt på jakt etter favorittnavnet. Nyhetsbrevet til IKEA Family-medlemmer ble åpnet av over 800.000 nordmenn, som også slo en tidligere rekord for kunden.
TRY Reklame
Kreatør
hallvard@try.no
+47 979 88 488
TRY Reklame
Kreatør
mathias@try.no
+47 981 14 606
TRY Reklame
Kreatør
marcus@try.no
+47 904 09 631
TRY Reklame
Kreatør
torkel@try.no
+47 415 29 866
TRY Reklame
Konsulent
Trond@try.no
+47 982 57 577
TRY Reklame
Prosjektleder
Marte@try.no
+47 926 67 190