Utstillingsdesign for NTNU Vitenskapsmuseet

  • Kunde NTNU Vitenskapsmuseet
  • Prosjekt Utstillingsdesign
  • År 2021

Leveranse

Design Visuell identitet Animasjon Illustrasjon Nettside Medierådgivning Kommunikasjonsplan

 

I desember 2021 offentliggjorde NTNU Vitenskapsmuseet endelig sin omfattende rapport om den norske ulvens genetiske opphav - på bestilling fra Stortinget.

Utfordring

I sammenheng med at rapporten ble sluppet, åpnet det også en helt ny utstilling om ulv i Norge.  Der rapporten i hovedsak var rettet mot politikere, forskere og andre deltakere i ulvedebatten, var utstillingen laget for familier og den generelle befolkningen.

I eventyrene representerer ulven det ukjente – noe som pirrer og er farlig. Ulven lurer små barn, dreper dem og nyter det. Ulven er symbolet på ondskapen, som bor i oss alle, og er derfor uendelig fascinerende.

Men sannheten er at ulven har svært mye til felles med hunden - menneskets beste venn og kosedyr for stadig flere norske barnefamilier. I ulvedebatten er følelsene sterke. Mange er glad i husdyra. Og mange vil bevare mangfoldet i naturen, også rovdyra. Målet med utstillingen var derfor å knuse noen myter og bidra til en mer opplyst debatt.

  • image
  • image

Konsept og løsning


Konsept og navn på utstillingen ble inspirert av fabelen om Gutten som ropte ulv – en fabel som ikke egentlig handler om ulv, men om sannhet og hva som skjer med oss når vi blir presentert for løgn. Fabelen ga oss en konkret og gjenkjennbar fysisk ramme å jobbe med i utstillingen som stemmer godt med de valgte temaene. Polarisering og dualitet er et viktig gjennomgangstema, og gjennom rammen fabelen gir fikk vi belyst viktige temaer som konflikten mellom by og utmark, natur og kultur, menneske og dyr, fakta og fabel, sannhet og løgn.

Blandingen av rasjonelle og mer “fabelaktige” elementer viser hvordan fabler og forestillinger har «infiltrert» vår oppfatning av fakta om ulven gjennom tidene. Et knippe illustrasjoner av ulv ble utviklet som fremstiller dyret nøytralt, ikke i angrepsmodus eller truende slik man er vant til å se det fremstilt.

Leveransen bestod av utstillingskonsept, visuell identitet, lyddesign, animasjonsfilmer, digitalt innhold, illustrasjon, utstillingstekster til medietrening, medierådgiving, kommunikasjonsplan og kampanjehåndtering.

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Kontaktpersoner

  • Tonje Jæger

    Tonje Jæger

    TRY Design

    Leder

Arbeider

Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.