På Verdensdagen for psykisk helse lånte Norges største artister bort albumcoveret sitt til et viktig budskap.

Vi har aldri vært mer åpne om psykisk helse, men for mange er det fortsatt vanskelig å snakke om hvordan man har det. Enda vanskeligere er det å nå igjennom til de som ikke har det bra.


Oppgaven

Når vi kjenner på vonde følelser vender vi ofte til musikken. Mange av landets største artister er åpne om sin psykiske helse i sine låter, og vi som lyttere opplever at artistene har en unik evne til å sette ord på følelsene. Artistene er flinke på å dele, men hvordan kunne vi få lytterne deres til å dele de også?

Løsningen

På Verdensdagen for psykisk helse den 10. oktober brukte vi en helt ny og gratis medieflate. Vi lånte albumcoverene til 29 av Norges største artister, og hot-zwappet artworket til låtene deres med en oppfordring om å dele hvordan man selv har det. Slik klarte vi å treffe de som trengte det mest, i et uforstyrret øyeblikk der de var mer åpen for et psykisk helse-budskap. Vi var synlige i Spotify, Tidal og Apple Music, og enda bedre – på Hjem-skjermen på mobilen.

Resultat 

Et viktig element av idéen er medieflaten. Vi fant en helt gratis medieflate å kommunisere på, med et budskap målgruppen ikke kunne ignorere. Dette passet så klart en veldedig organisasjon som Verdensdagen godt, da de har svært lite midler til betalt kommunikasjon.

  • 600 000 unike lyttere
  • 4,1 millioner visninger i sosiale medier
  • 1,8 millioner streams etter to uker
  • 0 kr i mediekjøp
  • Spotify deltok med egen spilleliste
  • 50 % av artistene fortsetter med budskapet på musikken sin

Priser

  • 2x gull og "Best in Show" på Gulltaggen 2023