Dagligvarer, bakeri, sunne ferdigretter og snacks – Norge har fått en helt ny type nabolagsbutikk!

Utfordring

Oppgaven gitt til TRY var å skape en helt ny kategori og merkevare. Vi skulle utvikle et helt nytt butikk-konsept som rommer det beste fra både dagligvare, kiosk og bakeri. Samtidig var det viktig å ivareta et tydelig slektskap til mormerket REMA 1000 og Rema’s velkjente filosofi: «Det enkle er ofte det beste».

 

Løsning

Navnet «Innom», og all kommunikasjon rundt og i butikken er i tråd med strategien om å være effektivt innom et sted på din vei, men også for å «dra innom for en smak av Løkka» der lokaltilpasning har spilt en viktig rolle. I kommunikasjonen ligger fokuset på å kommunisere at det ikke alltid trenger å bli dyrere, selv om du handler på impuls. Identiteten er basert på formspråket hentet fra Rema 1000, men remikset til en yngre, boldere og mer leken identitet som skal treffe en bredere målgruppe, også de unge. 

Ved å bruke et jordnært språk og illustrerte karakterer som «veileder» deg gjennom butikken, bygger vi en identitet som gjør at folk stopper opp og legger merke til det. Et frisk pust i hverdagen.

 

Resultat

Innom åpnet dørene på Grünerløkka i mai 2022. Prosessen hadde tre hovedmål. Treffe markedet riktig og fylle et gap, få oppmerksomhet gjennom konseptet (og bruke mindre ressurser på tradisjonell reklame) og salgstall. Det første kriteriet ble oppnådd gjennom en solid utført designprosess som tok opp forretningskritiske spørsmål. Gjennom design og implementering har Innom klart å etablere seg raskt som et vinnende konsept.