Kikki Høeg Merker
TRY Dig
Rådgiver & leder for Creative Tech
kikki@try.no
+47 482 08 985
Teknologi
Debatten ble sendt både på nett og for publikum i salen. Etter hvert som debatten organisk gikk inn på nye temaer, skulle AI-genererte bilder dukke opp på skjermen for å reflektere dette. Det var opp til oss å finne ut hvordan dette skulle se ut. Løsningen måtte ikke trekke oppmerksomheten vekk fra det som ble sagt, og måtte fungere i sanntid siden vi ikke visste hvor debatten ville gå på forhånd.
Vi bygde en løsning som organisk blander ett bilde med det neste på en måte som minner om flytende maling eller røyk. Blandingen reflekterer den organiske måten samtalen på scenen gikk fra ett tema til det neste. Drømmeaktigheten av effekten spiller på lag med de surrealistiske AI-genererte bildene. Overgangen fra ett bilde til et annet kan ta bortimot et halvt minutt, så man stjeler ikke oppmerksomheten fra det som skjer på scenen. Siden det uansett ville bli en forsinkelse fra noe ble sagt til et bilde var generert, var det passende å utforme visualiseringen på en måte som kjentes mer som en strøm av bevissthet heller enn en trinnvis bildefremviser.
Bildene ble "manuelt" generert med Midjourney etter hvert som debatten pågikk. Fra der ble de lagt i en mappe som ble monitorert av vår programvare, bygget med TouchDesigner. Bildet sendes ut fra TouchDesigner som en RTMP-strøm og over til en NextJS-side med en videoavspiller, som Fieldwork satte i fullskjerm på scenen.
Flux er en levende videoinstallasjon som på en helt unik måte skaper organiske, flytende overganger mellom bilder. Overgangene kan best beskrives som væske- eller røykaktige. Det neste bildet i køen former seg nesten umerkelig i forvrengningen som oppstår i overgangene.
I korte trekk gjøres dette ved å bruke bildene i seg selv som vektorer for å forskyve bildet. Det legges også til en viss støy på bevegelsesvektorene for å gi effekten et mer organisk preg. Vi forvrenger bildet mer og mer, og gjør så en veldig gradvis krysstoning samtidig som forvrengningen avtar.
Det er viktig å merke seg at dette er en kraftig forenkling, og det er dusinvis av operasjoner som gjøres på bildet utover hovedeffekten. Flux ble opprinnelig laget for å være en refleksjon av en direktesendt debatt om AI, men fungerer med all slags bildeinput.
TRY Dig
Rådgiver & leder for Creative Tech
kikki@try.no
+47 482 08 985
Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.
Helsedirektoratet
Kostrådene – informasjonskampanje for HelsedirektoratetHelsedirektoratet
Generasjon Fri – holdningskampanje om nikotinbruk blant ungeWWF International
The Climate Games - Global kampanje under OL i ParisNorwegian
Ny sikkerhetsbrosjyre for NorwegianSmedvig Eiendom
HubSpot CRM-implementering for Smedvig Eiendom