Lær mer om hvorfor "headless"-nettsider er den beste tilnærmingen for å utvikle og administrere digitalt innhold. Vi forklarer fordelene og ulempene ved hodeløse CMS-er, og hvorfor Sanity er en ideell plattform for mange.

Hva betyr "headless"?

La oss starte med det grunnleggende: Hodeløse nettutviklingsstrategier – også kjent som "Headless CMS" – er en tilnærming til å utvikle og administrere digitale tjenester som nettsider. Tradisjonelt har såkalte CMS-er (Content Management Systems) vært en integrert del av en webside eller applikasjon, hvor innhold og selve presentasjonslaget (front-end) er tett koblet sammen. 


I en headless-strategi, vil selve innholdet bli helt adskilt presentasjonslaget. Dette gir mange og store fordeler.

1. Fleksibiliteten øker kraftig: Med en headless-tilnærming kan innholdet brukes og distribueres på ulike plattformer og enheter, inkludert mobil, nettbrett og desktop. Dette gjør det enklere å nå ut til et bredere publikum og gi en bedre brukeropplevelse. Et eksempel her kan også være visning av det samme innholdet på digitale skjermer i besøkssenter eller resepsjonsområder.

2. Skalerbarhet: En hodeløs-nettstrategi er skalerbar, noe som betyr at det kan håndtere store mengder innhold og trafikk. Dette gjør det ideelt for bedrifter som vokser og trenger å håndtere mer innhold over tid.

3. "Separation of Power": Headless CMS separerer innhold og presentasjonslaget, noe som betyr at utviklere og innholdsprodusenter kan fokusere på sine respektive oppgaver uten å påvirke hverandre. Dette kan føre til en mer effektiv arbeidsflyt og en raskere utviklingsprosess.

4. En skreddersydd redaktøropplevelse: Med stor frihetsgrad og innholdet separert fra backend-delen av nettstedet, vil innholdsredaktører og produsenter få stor frihet og fleksibilitet til å bygge og utvikle innhold på den måten de selv ønsker.

 

Kult dette, og jeg forstår at utviklere og "tekniske folk" synes dette er en agil og spennende måte å utvikle nettsider, men hva er potensielt ulempene?

1. Kan gi økt kompleksitet: Fordi headless CMS-er skiller innhold fra presentasjonslaget, kan det – for enkelte – være mer komplekst å administrere og utvikle enn tradisjonelle CMS-er.

2. Høyere (initiell) utviklingskostnad: Implementering av headless CMS kan være dyrere enn tradisjonelle CMS-er fordi koden bygges fra bunnen av – og ikke baserer seg på templates eller ferdigbygde, konfigurerbare maler. 

3. Behov for teknisk ekspertise: Headless CMS krever teknisk ekspertise for å implementere og administrere. Dette kan være en utfordring for mindre bedrifter eller organisasjoner uten teknisk personale.

Etter å ha bygget nettsider i mange år for små og store aktører, med små og store utviklingsbudsjetter, er vår soleklare anbefaling likevel: Det er så mye å tjene på å bygge skalerbare, frikoblede moderne, hodeløse nettsteder at vi stort sett anbefaler headless. Men først og fremst, er det viktigste for oss å bygge nettsider som passer deres behov. 

Ny nettside: Kode alt fra bunn, malbaserte verktøy eller gå for en low-code-strategi?


Med lang fartstid innen nettsideutvikling har vi god kjennskap til ulempene, og har bygget oss erfaring som gjør disse mindre. For eksempel har vi ferdigbygde komponenter, god ekspertise og overordnet lang erfaring med hodeløse CMS-er.

I TRY spesialiserer vi oss på flere typer hodeløse CMS-er, hvor brorparten av prosjektene bygges på Sanity.

 

Hva er Sanity og hvorfor er dette en bra plattform for mange?

Sanity er et skybasert CMS bygget for å håndtere kravene til å bygge robuste, brukervennlige og sikre nettsteder. Sanity er  bygget fra bunnen til å være "hodeløst". Dette betyr at CMS-et er frakoblet fra selve infrastrukturen til nettstedet, og gjør at vi står fritt til å velge de beste utviklingsrammeverkene (NextJS, React) for spesifikke formål.

Det er viktig å forstå at man ikke “må bygge det i Sanity”, som man må gjøre når man lager nettsteder med de fleste andre CMS-er. Sanity fungerer i stedet på en måte som gjør at det “gir innhold til nettstedet” og vil derfor enklere kunne erstattes dersom det skulle komme noe (enda) bedre i fremtiden. 


Sanity benytter Google Cloud Platform som underliggende tjenesteleverandør og har datatilhørighet innenfor EU/EØS. Sanity er i tillegg SOC 2 Type 1-sertifisert og GDPR-compliant.

 

Produksjon og publisering av innhold

Sanity behandler innholdet – altså tekst, bilder og annen media – separat fra hvordan det presenteres til sluttbrukeren. Dette betyr at redaktører kan konsentrere seg om å skape godt innhold og være trygge på at det blir seende pent og riktig ut hver gang de publiserer. Innholdet produseres i forhåndsdefinerte innholdsblokker som dekker konkrete behov når en side skal bygges, være seg sider, utlisting av prosjekter, eller ulike formater i en artikkel. Dette gir stor kreativ frihet til å enkelt og raskt publisere sider med stor variasjon uten at det går på bekostning av design eller brukeropplevelse. Innholdsblokk-metodikk kan brukes i faste malverk eller som "Lego" til å lage gode, og varierte landings- og kampanjesider.

Denne måten å bygge sider på sikrer et konsekvent design med få muligheter for feil og effektiv gjenbruk av sidetyper på tvers av virksomheten.

 

Et fremtidsrettet verktøy

Sanity er også en norsk suksesshistorie, med vekst fra et lite lokale og team på Grünerløkka i Oslo til å være det prefererte CMS-et for noen av verdens største merkevarer. Nylig ble Sanity plassert som «Leader» i G2s rangering av hodeløse CMS-systemer, og TRY  er stolte av å ha gjort et tidlig strategisk valg som partner av Sanity.

Vi har de siste årene gjort et hundretalls Sanity-prosjekter og kan i all beskjedenhet hevde å ha et av Norges – om ikke verdens – beste miljø innenfor Sanity.

Les også: 3 ting du bør tenke gjennom før du igangsetter et nettsideprosjekt

Slik er prosessen med å bygge effektive nettsider med TRY Dig

 

New call-to-action