Med en kombinasjon av AI og smart bruk av innsikt, gikk TRY Opt-teamet til topps. 

27. april stakk TRY Opt av med førsteplassen i Byråbattle, en årlig konkurranse i regi av Markedsføringsforeningen i Oslo (MFO). Formatet i konkurransen er like enkelt som det er utfordrende: fem håndplukkede byråer skal på kort tid lage en mediestrategi for en fiktiv kunde-brief.

I årets Byråbattle var oppgaven å lansere «Bergen Line», som i konkurransescenariet skulle være en oppgradert og raskere togforbindelse mellom Oslo og Bergen. I tillegg til TRY Opt var Initative, Iprospect, Wavemaker og PHD invitert til å delta. De forskjellige teamene fikk en budsjettramme på 2,3 millioner «lekekroner» å forholde seg til, ellers hadde de frie tøyler.  

TRY Opt løste oppgaven ved å fokusere på fritidsmarkedet, med utgangspunkt i innsikten om at 20 prosent av dagens flyreisende er villige til å velge tog med den nye reisetiden. De visuelle elementene i besvarelsen ble laget med AI-verktøy.  

Løsningen ble presentert for juryen og publikum på Klingenberg, der hvert team fikk 20 minutter til å pitche løsningen sin. Til slutt stakk TRY Opt av med seieren, etter en samlet vurdering fra både juryen og publikum.  

– Vi er veldig stolt over det vi har fått til og teamet vi har gjort det med, sier Hanne Gilje Sekse fra TRY Opt. 

– En kampanje juryen gjerne skulle sett gå live

Under årets Byråbattle jobbet TRY Opt-teamet med det fiktive Bergen Line-caset på ettermiddager og i ledige øyeblikk. Selv om seieren ikke belønnes med mer enn et par flasker vin, er det mye heder og ære i konkurransen.  

– Vi lever litt for disse oppgavene. Det er gøy å frigjøre seg på en helt fiktiv oppgave, sier Simen Kjær fra TRY Opt.  

I vurderingen av TRY Opts besvarelse la juryen vekt på teamets evne til å omsette innsikt til strategi på en tydelig og logisk måte. Teamet fikk også skryt for å redegjøre grundig for valgene sine, med tydelige begrunnelser for løsningene i besvarelsen.  

– Dette er en kampanje og medieplan vi gjerne skulle sett gå live, sier juryen i sin uttalelse. 

 

Har du et helt ekte case du trenger kreativ hjelp til? Vi hjelper deg gjerne! 

Siden 1998 har vi laget effektiv kommunikasjon for store og små kunder. Fra merkevarebyggende reklamefilmer og taktiske budskap til holdningsendrende kampanjer av samfunnsmessig betydning.