TRY kjøper seg inn i martech-selskapet Lighthouse8
Kunstig intelligens (AI) kommer til å revolusjonere markedet for mediekjøp og analyse. Samarbeidet mellom Lighthouse8 og TRY Opt skal forme utviklingen i bransjen.
Lighthouse8 er et selskap som automatiserer og robotiserer rådgivningsarbeidet i tradisjonelle mediebyråer, hovedsakelig ved hjelp av AI-teknologi fra det amerikanske selskapet OpenAI. Selskapet ble startet i 2012, og er i dag verdensledende på bruk av AI innen mediekjøp og analyse. I TRY Opt, TRY-husets eget mediebyrå, er man svært fornøyd med det nye forretningssamarbeidet.
– Med markedsledende innsikt og teknologi fra Lighthouse8 som grunnlag, kan TRY Opt bruke mer tid på strategi og rådgivning, sier Gunnar Stensaker, administrerende direktør i TRY Opt.
Eierandelen i Lighthouse8 er en del av en større satsing for TRY-huset. Gjennom inkubatoren TRY Pluss, har TRY allerede investert i martech-selskapene Cavai og Adnuntius. Med investeringene sikrer TRY seg en plass i førersetet når fremtidens tjenester innen mediekjøp og analyse skal utvikles.
– De som raskt tar i bruk disse verktøyene, kommer til å få et stort konkurransefortrinn. De som ikke gjør det, vil tape, sier Stensaker.
Webinar-on-demand: AI i markedsføring med Lighthouse8 og TRY.
Spår dramatiske endringer i markedsføringsbransjen
Med TRY på eiersiden får Lighthouse8 økt tilgang på kapital og kompetanse, slik at selskapet kan utvikle tjenestene og produktene sine. Samtidig får selskapet en kontaktflate opp mot nye og potensielt viktige kunder. Freddy Aursø, administrerende direktør i Lighthouse8, ser frem til å samarbeide med TRY Opt.
– TRY Opt er et mediebyrå som har vært digitale fra starten, derfor er det ekstra spennende for Lighthouse8 å samarbeide med dem, sier Aursø.
Lighthouse8 har vært gasellebedrift i hele tre år på rad. Selv om selskapet har hatt jevnt høy pågang i flere år, har selskapet opplevd en stor økning i interesse etter at AI-teknologier som ChatGPT ble allemannseie mot slutten av 2022, både fra kunder og investorer. På sikt tror Freddy Aursø at minst halvparten av arbeidet med annonsehåndtering vil bli automatisert ved hjelp av kunstig intelligens og ny teknologi.
– Til å være en så teknologisk orientert bransje, er markedsføringsbransjen fortsatt overraskende manuell. Dette kommer til å endre seg dramatisk de neste årene, sier Aursø.