Hvor godt presterer nettsiden deres, sånn egentlig? TRY kan gi deg svaret gjennom en digital helsesjekk.

Artikkelen er skrevet av UX-designer og researcher Inger Løvoll og Head of SEO, Stine Ekstrøm Sivertsen.

Nettsider utvikles og endres over tid. Nytt innhold har blitt produsert, nye meny-elementer har oppstått, og det som var viktig da nettsiden ble lansert, er kanskje ikke lenger like viktig.

Etter hvert kan man sitte med en følelse av at hele opplevelsen av nettstedet har blitt litt rotete, og man blir usikker på hvor godt nettsiden faktisk presterer.

Skal man virkelig gjennomføre enda et nettsideprosjekt, eller er det noe vi kan gjøre med den eksisterende løsningen som ikke krever opprettelse av enda en styringsgruppe med mandat fra ledelsen? Og hvordan finner vi i så fall ut hva vi kan gjøre?

Ta kontakt for en digital helsesjekk

Hva er en digital helsesjekk, og hva kan man tjene på det?

Selv om noen liker å tro det, så er det ingen som besøker en nettside uten å ha ett eller flere konkrete behov. Man oppsøker nettsider for å finne informasjon, gjennomføre handlinger, sammenlikne tjenester, eller for å bli underholdt. For å nevne noen eksempler.

Når vi i TRY gjennomfører en digital helsesjekk, går vi gjennom innholdet på nettsiden og identifiserer forbedringsområder gjennom kvalitative og kvantitative undersøkelser.

Målet er å forbedre brukeropplevelsen av siden med utgangspunkt i empiriske data. Fra et business-perspektiv kan det å forbedre brukeropplevelsen være svært verdifullt. En forbedret brukeropplevelse kan gi økt synlighet, øke sjansene for konvertering, skape grunnlag for bedre markedsføringsstrategier og forbedre nettsidens ytelse.

Hvordan utføres en digital helsesjekk?

Før helsesjekken tar vi en samtale med bedriften for å få en bedre forståelse av utfordringene og kartlegge bedriftens brukere og brukerreiser. Mulighetene i en digital helsesjekk er mange, og omfanget av testen og hva som testes varierer ut fra nettstedets størrelse og hvilke brukerreiser man ønsker å utforske.

Brukeropplevelse og design

Besøkende forventer en intuitive digital opplevelse på et nettsted. Den trenger ikke å være fancy eller nyskapende, men den må enkelt dekket det behovet man besøker nettsiden for. For å teste brukeropplevelse og design, utfører vi en eller flere av følgende undersøkelser:

  • Vi måler informasjonsarkitektur og innhold opp mot Nielsen Norman Groups heuristikker for god brukeropplevelse
  • Vi finner ut hvordan brukerne opplever og interagerer med siden gjennom målrettede intervjuer og brukertester
  • Vi tester nettsiden opp mot konkurrenter og bransjestandarder
  • Vi vurderer hvor godt og konsistent det grafiske designet brukes til å løfte innholdet og merkevaren til organisasjonen


Universell utforming

I den digitale helsesjekken fokuserer vi også på at innholdet på nettsiden skal være tilgjengelig for brukere med nedsatt motorikk, syn, hørsel eller kognisjon. Alle norske nettsider plikter å følge kravene for universell utforming.

Nå blir kravene skjerpet. EU har utformet en lov om tilgjengelighetserklæring som alle virksomheter i offentlig sektor må ha på plass på sine nettsteder innen 1. februar 2023, og Google rangerer nå i større grad nettsider etter hvor tilgjengelig og brukervennlig innholdet er. I vår digitale helsesjekk går vi gjennom nettsiden og sjekker den opp mot gjeldende krav til universell utforming.


Søkemotoroptimalisering (SEO)

Nettsidens brukervennlighet er også viktig for den organiske synligheten i søkemotorer, og ettersom god SEO favner hele brukerreisen, er det viktig å inkludere SEO i en digital helsesjekk. Faktisk starter opp mot 93 % av all nettaktivitet med et søk (Forrester Research).  

For at en nettside skal rangere godt i Google, som har 96 % av markedsandelen i Norge (Statcounter), må innholdet på nettsiden være relevant og hjelpe brukerne. I en digital helsesjekk gjør vi en søkeordsundersøkelse, der vi kartlegger nettsidens synlighet i søkeresultatene, og sammenlikner synligheten med konkurrentene. Vi gjør en intensjonsvurdering av innholdet på utvalgte tema og sider i dag, og kvalitetssikrer formatet innholdet presenteres i, også kalt en SERP-analyse.

MEN, det hjelper lite med godt innhold dersom søkemotorene ikke kan vise det i søkeresultatet. Google og andre søkemotorer vil ha problemer med å finne nettsider og innhold på nettsider som har dårlig teknologi eller tekniske utfordringer. Den digitale helsesjekken vil også kartlegge nettsidens tekniske prestasjon i dag, og identifisere forbedringspotensialet med mål for bedre synlighet. Her ser vi på blant annet på lesbarhet, navigasjon, klikkdybde, URL-struktur, brukervennlighet, lastehastighet og menystruktur. Vi undersøker også om lenkene tar deg til relevante sider.

Alle nettsider må i dag ha en cookie-policy der man beskriver hvilke informasjonskapsler som benyttes på siden. Det er et krav om tydelig informasjon om dette, og man må også henvise til hvilke retningslinjer som gjelder. I en digital helsesjekk ser vi på nettsidens oppsett, og vurderer om den samler og sporer data i henhold til lovverket.


Konvertering

En konvertering er når nettsidetrafikk fører til en ønsket handling. Dette kan være trafikk fra organiske kilder som Google eller andre søkemotorer, fra betalte kanaler eller fra henvisningstrafikk. En konvertering kan være et salg i en nettbutikk, en nedlastning av en rapport, eller, for eksempel, en påmelding til et nyhetsbrev. Konverteringsoptimalisering handler altså om hvordan vi best forvalter trafikk til nettstedet vårt og hvordan vi får målgruppen vår til å utføre ulike handlinger.

I en digital helsesjekk er det relevant å se nærmere på nettstedets konverteringsevne, altså i hvilken grad trafikken fører til ønskede handlinger. Her ser vi på brukerreisen i et konverteringsperspektiv, og gjennomfører ulike tester og tiltak for å bedre konverteringsevnen. For eksempel kan vi se nærmere på hvordan nettsiden er satt opp, om det enkelt å navigere og om målgruppen får den informasjonen de trenger for å ta en beslutning. Er det enkelt å konvertere, for eksempel gjennom en «Kjøp nå»-knapp eller et kontaktskjema?


Veien videre

Den digitale helsesjekken er gjennomført og man sitter med svarene på hva som bør optimaliseres. Hva nå?

I TRY har vi SEO-spesialister og UX-designere som står klare for å hjelpe dere, enten det er å forbedre brukeropplevelsen på dagens nettside, eller dere rett og slett vil lage noe helt nytt.

Er du usikker på hvor godt nettsiden deres presterer i de ulike fasene av kundereisen?

Ta kontakt for en digital helsesjekk