Visste du at ifølge Google er 75 % av en B2B-kjøpsreise over, før kunden i det hele tatt prater med en salgsavdeling? Det betyr at mest sannsynlig er nettsiden din det første møtet kunden har med bedriften din - og er derfor det viktigste møtet du har med en potensiell kunde. 

I det digitale landskapet vi opererer i har nettsider blitt kundenes første møte med et selskap. 

Se for deg din drømmeansatt; Hen vet hvordan de skal kommunisere selskapets misjon, engasjere målgruppen, selge, booke møter og kan enkelt tilpasse seg til markedet dere opererer i. I tillegg kan vedkommende være på jobb 24/7, 365 dager i året. Dersom du investerer i nettsiden din, kan den potensielt være din mest ROI-effektive ansatt. Derfor er det viktig å investere i og prioritere en god nettside. 

 

Typiske feil en gjør på en nettside

 

Nettsiden prater bare til de som vil “ta kontakt”

75 % av en kjøpsreise er over før en kunde i det hele tatt tar kontakt (Google). Sørg for at dere ikke mister potensielle kunder på grunn av få konverteringspunkter. Flere konverteringspunker kan eksempelvis være påmelding til nyhetsbrev eller nedlastbart innhold som guider og webinarer. 

 

Manglende UX og konverteringsoptimalisering

Mangel på system til å jobbe med A/B-testing av ulike innholdstyper på nettsiden, gjør det vanskelig å se hva som funker og hva som konverterer flest besøkende til leads. Dermed blir det vanskelig å optimalisere for den digitale kundereisen. 


For få inngangsmuligheter til nettsiden

Før en B2B-kjøper har en interaksjon med en nettside, har vedkommende foretatt i snitt 12 søk på nett (Google). Er nettsiden din synlig når målgruppen søker etter løsninger – enten i SEO eller gjennom betalt søk? Første steg til å være mer organisk synlig er å publisere innhold som målgruppen deres søker etter. 

 

Personalisering uteblir ofte på grunn av manglende data

Med nok data og riktig CMS er personaliseringmulighetene uendelig. Du kan for eksempel vise ulike versjoner av nettsiden din til eksisterende kunder versus de som aldri har vært på nettsiden.  

 

Andre muligheter å segmentere basert på er: listemedlemskap i CRM, kjøpsreise, demografi som språk, enhetstype, inngang fra sosiale medier eller e-post. Mulighetene er mange!


Nettsiden oppdateres for sjeldent

En utfordring for mange er at IT eller en webredaktør må kobles på for å gjøre små og store endringer. Det er dessverre slik at CMS-løsninger ofte blir valgt for å tilfredsstille prosessen opp mot lansering, fremfor å løse for de som faktisk skal bruke det og til å jobbe kontinuerlig med kampanjer og pågående markedsarbeid.

 

Les også: 3 ting du bør tenke gjennom før du igangsetter et nettsideprosjekt

 

Tips til hvordan du kan få en salgsutløsende nettside

Ofte er det første steget til en salgsutløsende nettside å tilpasse nettsiden til kundereisen. Det er ikke vanskelig å få til, men krever likevel en innsats.


1. Snakk med salg

Kommunikasjonen mellom salg og markedsføring må prioriteres. Mest sannsynlig sitter salgsavdelingen på verdifull informasjon om kundene og deres kjøpsprosess. Er det noe dere kan gjøre på nettsiden som kan støtte salg?

 

2. Chatbot

Bruk en chatbot til møtebooking, henvendelser, FAQs, til å foreslå innhold eller til å håndtere kundeservicesaker. 

 

3. – Du selger ikke et prosjektlederverktøy, du selger "Peace of mind"

Et problem er at bedrifter ofte prater mye om seg selv i kanalene sine – og det skal de gjøre – men mange glemmer å sentrere innholdet sitt etter problemene kundene trenger å få løst. Hvordan kan ditt produkt eller tjeneste lette hverdagen eller forbedre virksomheten til kundene dine?

4. Innhold er nøkkelen til personalisering og salgsoppfølging

Sørg for at du har innhold til hvert steg i kjøpsreisen. Innhold som svarer på det kunden lurer på er ikke bare kjøpsvennlig, men en inngangsport til nettsiden din og en mulighet for vedkommende til å legge igjen informasjon som du kan bruke senere til salgsoppfølging og personalisering. 


5. Ikke la eksisterende kunder gå i glemmeboka

“Review sites” begynner å bli like gjeldene innenfor B2B som det er innen private kjøp, og derfor er det viktig å holde eksisterende kunder fornøyde. Det er veldig sjeldent at man booker et hotell med lav rating, så hvorfor skal man ansette en revisor på vegne av firmaet som ikke har en høy rating?


Gjennom relevant innhold, kan nettsiden bli brukt til å supplere den gode kundeopplevelsen gjennom hele kundeforholdet.


6. Bruk nettsiden din til å redusere antall supporthenvendelser

Fra et serviceperspektiv kan du bruke nettsiden din til å publisere brukermanualer, FAQs og annen nyttig informasjon som kan redusere antall henvendelser til kundeservice. Med andre ord kan du spare penger på support eller frigjøre tid til annet verdiskapende arbeid. 

Nettsiden din kan være mye mer enn bare en rasteplass for kontaktinformasjonen deres. Når dere allerede har en nettside, bruk den for alt den er verdt til kommunisere, prospektere og innhente informasjon om potensielle kunder.  

 

New call-to-action