Oppfølgingsløp for digitale kurs i Kompetansesenteret

  • Kunde Innovasjon Norge
  • Prosjekt Digitale kurs
  • År 2025

Leveranse

CRM Marketing automation Kundedialog

Utfordring

63% av påbegynte digitale kurs blir ikke fullført

Innovasjon Norge tilbyr digitale kurs til gründere og bedriftseiere gjennom Kompetansesenteret på www.innovasjonnorge.no. Analysene viser at 37% av kursene som har blitt startet så langt i 2025 har blitt fullført. Dette representerer et mulighetsrom for å øke verdien av tilbudet og realisere mer læringspotensial blant de 63% som ikke har fullført.

For å øke andelen fullførte kurs ønsket markedsavdelingen og kompetansesenteret til Innovasjon Norge å samarbeide med TRY for optimalisere det eksisterende automatiserte oppfølgingsløpet til kursene. Målet var å motivere flere kursdeltakere til å fullføre påbegynte kurs.

Det eksisterende oppfølgingsløpet besto av én e-post som gikk ut 3 dager etter at en kursdeltaker begynte et kurset uten å fullføre. E-posten gikk til de som hadde fullført mindre enn 60% av kurset. Den inneholdt en generell påminnelse uten kursspesifiserende informasjon. Mottakerne av e-posten ble sendt til forsiden til Kompetansesenteret, og fikk muligheten til å varsle Innovasjon Norge hvorfor de ikke var interessert i å fortsette det påbegynte kurset.

  • image

Oppgaven

Personalisert og segmentert oppfølgingsløp

Optimaliseringen av det eksisterende oppfølgingsløpet gikk ut på å:

  • Følge opp deltakere som starter, men ikke fullfører digitale kurs over en lengre tidsperiode via kommunikasjonspunkter som bruker e-post som kanal
  • Sende personalisert og segmentert kommunikasjon basert på kurs, kursdeltaker og kursfremdrift
  • Motiverer til kursgjennomføring uten å være påtrengende
  • Respekterer deltakere som ønsker å avslutte kommunikasjonen
  • Fremmer relevante tilleggskurs hvor relevant på tvers av oppfølgingsreisen

Oppfølgingsløpet skulle utvikles i Innovasjon Norge sitt marketing automation-system; Microsoft Dynamics Customer Insights – Journeys.

  • image
  • image

Løsning

Den nye oppfølgingsautomatiseringen starter når en deltaker begynner på et kurs, og tilpasser seg underveis basert på hvordan deltakeren beveger seg gjennom kurset.

Påminnelser

Over en periode på litt over tre uker sendes det tre påminnelser til deltakere som ikke har fullført:

  • Første påminnelse: 3 dager etter oppstart
  • Andre påminnelse: 1 uke etter oppstart
  • Tredje påminnelse: 2 uker etter oppstart

Mellom hver påminnelse trigges det en bekreftelse hvis kursdeltakerne har gjennomført et kurset de startet på. Hvis de ikke fullfører kruset innen neste påminnelse, fortsetter de ned oppfølgingsløpet og får en påminnelse.

Personalisering

Hver e-post skreddersys med deltakerens navn, kursnavn, hvor langt de har kommet, og en direkte lenke tilbake til kurset. Budskapet tilpasses også basert på fremdrift: deltakere som har kommet under 60% får oppmuntring til å fortsette, mens de over 60% får ekstra motivasjon for sluttspurten.

Kursanbefalinger

Når et kurs fullføres, foreslås det relevante oppfølgingskurs basert på fire temaer og det temaet kurset de fullførte falt inn under: strategi, miljø & bærekraft, oppstart av bedrift og default. På denne måten oppleves kursanbefalingene som naturlige og nyttige.

Respekt for brukerens valg

Deltakere som ikke ønsker flere påminnelser kan enkelt melde om dette via e-postmodulen «Ønsker du ikke å fortsette kurset?». Da stopper oppfølgingen umiddelbart.

  • image

Lei en marketing automation-konsulent

Er teamet ditt overbelastet? Da kan det å leie en marketing automation-konsulent være en midlertidig løsning.

image

Kontaktpersoner

  • Julie Lium

    Julie Lium

    TRY Dig

    CRM-rådgiver

Arbeider

Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.