Julie Lium
TRY Dig
CRM-rådgiver
julie.lium@try.no
Leveranse
63% av påbegynte digitale kurs blir ikke fullført
Innovasjon Norge tilbyr digitale kurs til gründere og bedriftseiere gjennom Kompetansesenteret på www.innovasjonnorge.no. Analysene viser at 37% av kursene som har blitt startet så langt i 2025 har blitt fullført. Dette representerer et mulighetsrom for å øke verdien av tilbudet og realisere mer læringspotensial blant de 63% som ikke har fullført.
For å øke andelen fullførte kurs ønsket markedsavdelingen og kompetansesenteret til Innovasjon Norge å samarbeide med TRY for optimalisere det eksisterende automatiserte oppfølgingsløpet til kursene. Målet var å motivere flere kursdeltakere til å fullføre påbegynte kurs.
Det eksisterende oppfølgingsløpet besto av én e-post som gikk ut 3 dager etter at en kursdeltaker begynte et kurset uten å fullføre. E-posten gikk til de som hadde fullført mindre enn 60% av kurset. Den inneholdt en generell påminnelse uten kursspesifiserende informasjon. Mottakerne av e-posten ble sendt til forsiden til Kompetansesenteret, og fikk muligheten til å varsle Innovasjon Norge hvorfor de ikke var interessert i å fortsette det påbegynte kurset.
Personalisert og segmentert oppfølgingsløp
Optimaliseringen av det eksisterende oppfølgingsløpet gikk ut på å:
Oppfølgingsløpet skulle utvikles i Innovasjon Norge sitt marketing automation-system; Microsoft Dynamics Customer Insights – Journeys.
Den nye oppfølgingsautomatiseringen starter når en deltaker begynner på et kurs, og tilpasser seg underveis basert på hvordan deltakeren beveger seg gjennom kurset.
Påminnelser
Over en periode på litt over tre uker sendes det tre påminnelser til deltakere som ikke har fullført:
Mellom hver påminnelse trigges det en bekreftelse hvis kursdeltakerne har gjennomført et kurset de startet på. Hvis de ikke fullfører kruset innen neste påminnelse, fortsetter de ned oppfølgingsløpet og får en påminnelse.
Personalisering
Hver e-post skreddersys med deltakerens navn, kursnavn, hvor langt de har kommet, og en direkte lenke tilbake til kurset. Budskapet tilpasses også basert på fremdrift: deltakere som har kommet under 60% får oppmuntring til å fortsette, mens de over 60% får ekstra motivasjon for sluttspurten.
Kursanbefalinger
Når et kurs fullføres, foreslås det relevante oppfølgingskurs basert på fire temaer og det temaet kurset de fullførte falt inn under: strategi, miljø & bærekraft, oppstart av bedrift og default. På denne måten oppleves kursanbefalingene som naturlige og nyttige.
Respekt for brukerens valg
Deltakere som ikke ønsker flere påminnelser kan enkelt melde om dette via e-postmodulen «Ønsker du ikke å fortsette kurset?». Da stopper oppfølgingen umiddelbart.
Er teamet ditt overbelastet? Da kan det å leie en marketing automation-konsulent være en midlertidig løsning.
TRY Dig
CRM-rådgiver
julie.lium@try.no
Mye har skjedd siden 1998, og selv om vi har laget mange reklamefilmer så har vi laget veldig mye annet vi er stolte av også. Derfor har vi bygget et univers med arbeider du kan utforske.