Søkemotormarkedsføring (SEM)

Søk er en av de viktigste kanalene dine potensielle kunder bruker for å finne produkter og tjenester. Hele 93% av all innledende research på tjenester og produkter skjer i søkemotorene. Det er derfor viktig å være tilstede når disse søker på relevante søkeord og søketermer knyttet til din bedrift eller merkevare.

image
image

Hva er egentlig betalt søk?

Betalt søk handler om å ta imot eksisterende etterspørsel. Det er betalte annonser som ofte er plassert øverst i søkemotorens søkeresultat. Vanlige søkemotorer i Norge er Google og Microsoft Bing. Annonseringen er auksjonsbasert, hvor man byr på søkeord med hvor mye vi er villige til å betale for et klikk på det aktuelle søkeordet. Dersom man vinner en auksjon, vil søkeordet trigge en annonsevisning for tilhørende annonse.  

 

Når bør man gjøre betalt søk?  

 

  • Ved lansering av ny nettside 
  • Hvis du selger produkter eller tjenester 
  • Nettsider som mangler autoritet hos Google 
  • Dersom man mangler organisk synlighet i søkemotoren 
  • Ved høy konkurranse innad i bransjen 
  • Hvis man gjør andre markedsaktiviteter (online, offline, betalt, organisk) 
  • Hvis man kjører store kampanjepulser i flere kanaler 

Skreddersydde annonseoppsett for din bedrift

TRY har bred erfaring innen mange ulike bransjer når det kommer til søk. Enten du er en multibrand nettbutikk, eller en spesialist innen ditt fagfelt kan du være trygg på at vi finner den annonsestrukturen som gir deg best valuta for pengene. Visninger i annonsene er gratis, så du betaler kun for faktiske klikk. Derfor er det viktig at vi optimaliserer prisstrategien slik at du sitter igjen med best mulig gevinst for markedsføringskronene (ROAS).  

 

Få hjelp med annonsekontoen din

image

Bruk av AI for Google Ads og søkemotorer

AI har kommet for å bli, det handler om å bruke teknologien smart. AI er ikke moden nok til å ta over alt ansvar, men fungerer godt som en effektiviserende kollega.

 

Mange nye aktører innenfor betalt søk bruker AI for å effektivisere jobben med å skrive annonsetekster og dekke søkeord. Det gjør vi også, men som supplerende verktøy for å effektivisere – ikke alene. Lar du kunstig intelligens ta over roret, har vi opplevd flere ganger at kunder overforbruker budsjetter eller taper potensielle inntekter på grunn av feil. Vi har satt opp en solide verktøy som sikrer kvalitet og effektivitet i arbeidet vårt. 

 

 

 

3 enkle steg for å komme i gang

 

1. Innsikt og oppsett
Vi starter med å sette opp konto eller gjøre en audit av eksisterende konto. Her er det ofte veldig varierende kvalitet. I tillegg gjør vi en innledende søkeordsanalyse for å finne konkurransebildet, anbefalte budsjetter og prisstrategi. I tillegg ser vi gjerne på kampanjeplan slik at vi kan budsjettere og planlegge for dette i det løpende arbeidet.  
 

2. Overvåkning og optimalisering 

Vi overvåker og optimaliserer for best mulig effekt på ukentlig basis. Dette gjør at vi raskt kan gjøre løpende justeringer for å sikre at vi har riktige fordeling av budsjett og synlighet gjennom måneden. Google har også en kvalitetsscore vi følger med på. Denne er med på å avgjøre prisene for annonsene og hvor synlige vi blir.  
 

3. Statusmøte
Sammen finner vi en ønsket frekvens på statusmøter – enten det er ukentlig eller månedlig – hvor vi rapporterer på de viktigste KPI og kommer med anbefalinger og oppsummering på hva som er gjort. Dette gjør at du får full kontroll på alt som skjer.  

 

Kom i gang

image

Hva jobber vi med i en samarbeidsavtale?

Teknologien beveger seg fort, og det er derfor bra å samarbeide med spesialister som holder ritt med endringene som skjer i søkemotorene. Enten det er endring i brukeradferd som gjør at søkene flytter seg mellom plattformer. Dette har vi eksempelvis sett hos den yngre målgruppen fra Google til Tiktok, eller at bedriftsmarkedet i større grad bruker Bing som søkemotor fordi dette er startsiden til alle som bruker Microsoft.  

 

Her er noen av oppgavene vi jobber med:  

 

  • Annonsekonto og struktur, syntax  
  • Kampanjer og annonsegruppering 
  • Legge til eller ekskludere søkeord og søkefraser 
  • Skrive gode annonsetekster som trigger folk til å klikke 
  • Ulike type annonser  
  • Optimalisere rangering og kvalitetsscore  
  • Målgrupper, geografi og tilpassede publikum 
  • Remarketing  
  • Finne riktig budsstrategi for ulike søkeord 
  • SEO-analyser av viktige landingssider  
  • Konvertering og sporing  
  • Løpende optimalisering av alle annonser  
  • Rapportering
  • Nettsidestruktur og anbefalinger
image

Nøkkelpersoner Kontakt oss

  • Gunnar Stensaker

    Gunnar Stensaker

    TRY Opt

    Daglig leder

  • Anne Marthe Lindhjem

    Anne Marthe Lindhjem

    TRY Opt

    Head of SEM