- Byråene deler samme verdier og DNA, sier Try Opt-sjef Gunnar Stensaker.

 

Sammen med HowCom i Sverige, NØRR3 i Finland og Calibrate i Danmark, danner Try Opt nettverket Independent Nordic Network (INN). De lanserer seg selv som et uavhengig og transparent alternativ når annonsører trenger en nordisk samarbeidspartner.

- Vi vet at mange nordiske annonsører ser etter et alternativ til etablerte nettverk, som i hovedsak består av nordiske representanter fra de fire store globale mediebyrågrupperingene, sier Fredrik Lundgren i HowCom.

De fire store globale mediebyrågrupperingene er Dentsu, GroupM-eier WPP, Onicom Media Group og Publicis Groupe.

 

- Har ikke blitt vurdert tidligere

Byråleder Gunnar Stensaker i Try Opt legger ikke skjul på at det tidligere har vært vanskelig for byrået å nå opp hos annonsører som tenker nordisk.

- Vi har jobbet med GroupM og Havas tidligere, men når det er snakk om pitsjer man blir invitert inn i, opplever vi at dette er et segment hvor Try Opt ikke har blitt vurdert, nettopp fordi vi ikke har et eget nordisk nettverk.

 

- Er samarbeidet med GroupM avsluttet?

- Nei, det er ikke avsluttet, men det er ikke låst som tidligere da det var et eksklusivt samarbeid.

 

Omsetter for 130 millioner euro

Det nye nettverket er formalisert gjennom et avtaleverk som sikrer mediebyråene prioritet hos hverandre og som skal gjøre det enkelt å kjøpe medier på tvers av det nordiske markedet.

- Vi har noen kunder og pitsjer vi allerede er i gang og jobber med, men det er litt tidlig å dele noe om det nå, sier Try Opt-sjefen.

Nettverket har til sammen over 160 ansatte fordelt på Stockholm, København, Helsinki og Oslo, og en mediomsetning på over 130 millioner euro i 2023.

- Vi tror at nordiske annonsører vil sette pris på vår uavhengige, transparente, objektive og forretningsorienterte tilnærming til mediebyrådrift. Vi er også overbevist om at våre uavhengige byråer med senior kompetanse vil levere forretningsforståelse og et samarbeid med annonsørene der de føler seg prioritert. Vi vet at mange nordiske annonsører er på jakt etter nettopp dette i dag, sier Anni Honkaniemi i NØRR3.

New call-to-action