TRY Dig har levert et omfattende teknologiprosjekt til ARK med et mål om å styrke selskapets nettbutikk. Det har gitt svært gode resultater på kort tid.

I mai 2022 startet TRY Dig sitt samarbeid med ARK og Gyldendal for å etablere den beste nettbutikken i Norden. Teamet har bestått av designere og utviklere fra begge selskap, som har jobbet med å legge grunnlaget for en fleksibel, brukervennlig og «headless» plattform som ville tillate innovasjon, raske oppdateringer, rom for kreativitet og effektiv arbeidsflyt for alle interne ARK-ansatte. 
  
– Og det har vi fått til! Etter at vi lanserte den oppdaterte nettbutikken i år kunne ARK merke en imponerende økning over 25 prosent  i omsetning allerede etter en måned og det har fortsatt under sommeren, kan Anders Martinsson, Tech Lead i ARK, fortelle begeistret.  

­– TRY tilrettelagte for at vi kunne bygge det vi akkurat trengte med MACH-arkitektur og de aller seneste av "Best of Breed"-komponenter..

 

Utdatert teknologi krevde handling

Utdatert teknologi, som delvis var bygget for ti år siden, var bakgrunnen for at prosjektet ble igangsatt. 

– Den gamle nettbutikken var som et lappeteppe. Vi hadde brukt flere forskjellige selskaper for å utvikle nettbutikken, samt tre forskjellige frameworks i front. Selv om alle i selskapet kunne noe, så var det et problem at ingen hos oss forstod hele løsningen, sier Martinsson.  

ARK opplevde også problemer rundt nettbutikkens sammenkobling med ERP-systemet. Dersom ERP-systemet slet, gikk det utover nettbutikken. Var det for høy last på nettbutikken, stoppet ERP-systemet. Det nye systemet har derimot eliminert disse problemene. 

– Den nye nettbutikken har blitt en av de aller beste i Norge, både i fart og design, fastslår Martinsson, og får støtte fra en annen kollega: 

– Det overordnede utseende på nettsiden har blitt hevet til nye høyder. Med den nye plattformen er det nå mye mer rom for fleksibilitet, design og innovasjon. Reisen fra idé til produkt har ikke minst blitt mye kortere, som har gjort at flere av våre oppgaver har blitt minst 50 prosent raskere. Sammenlikner man med det gamle systemet, er det som natt og dag, forteller Tore Norrud, salgssjef Digital Handel.  

 

Godt samarbeid

Bortsett fra økt omsetning, kunne ARK glede seg over flere andre imponerende resultater: over 17 tusen ordre på EN dag første uken etter lansering, konverteringsgraden har økt med over 15 %. ARK deployer nå flere ganger i uken ny kode til nettbutikken, på kun 3 minutter, noe som er helt ekstremt raskt.  
 
– Det er trygt å si at samarbeidet mellom TRY og ARK har ført til suksess. Økningen i omsetning er et klart bevis på den betydelige verdiskapingen som prosjektet har brakt med seg. I tillegg har ARK sett en økning i kundetilfredsheten, som er et viktig mål for enhver virksomhet, sier Mette Arneberg, kundeansvarlig i TRY Dig. 

Også Claire Linden, produkteier & UX-designer i TRY Dig, er fornøyd med samarbeidet: 

– Sammen har vi laget en ny, moderne nettside som vil være lett å vedlikeholde i fremtiden, som er skalerbar og som er tilpasningsdyktig. Teamet i TRY vil fortsette å jobbe tett med ARK for å optimalisere og videreutvikle løsningen basert på kundens behov og ønsker. Denne strategien vil bidra til å opprettholde og styrke deres posisjon som den ledende bokhandelen i Norge. 

CTA til case: ARK økte nettsalget med 25 % i løpet av den første måneden etter lansering av ny nettbutikk med TRY.

Bildet er tatt av Lars Rolland i TRY Råd. Fra venstre til høyre:

  • Henrik Sørhaug, Head of Digital Commerce i TRY Dig

  • Magnus Brusletto Berntsen, Løsningsarkitekt i TRY Dig

  • Anders Martinsson, Head of Technology/Tech Lead E-commerce i ARK

  • Xohan Otero Barbosa, utvikler

  • Stian Martinsen, utvikler 

  • Claire Linden, produkteier og senior UX-designer i TRY Dig

  • Shallan Paul, utvikler 

  • Jostein Kirkebak, utvikler

  • Leif Terje Bjerke, produkteier Digital Commerce i ARK 

  • Øystein Borg, utvikler