– Kunstig intelligens er en muskel du må trene opp. Og du må forstå hvorfor og hvordan du skal bruke den, sier TRY-rådgiver Mathilde Faldbakken. Hun tror nøkkelen til suksess ligger i implementering nedenfra og opp.

Å bestemme seg for at alle ansatte i en virksomhet skal begynne å ta i bruk helt ny teknologi kan virke både skummelt og omfattende. Men TRY-rådgiver Mathilde Faldbakken mener det finnes lavterskelmetoder å lykkes på.

– Å bruke AI innebærer at du må jobbe på en ny måte. Det er en muskel du må trene opp – og du må forstå hvorfor og hvordan du skal bruke den, sier Faldbakken.

 

AI-ambassadørene i Norad

Hun har blant annet hjulpet Norad med å komme i gang med bruk av kunstig intelligens og har sett på nært hold hvordan små steg kan være nøkkelen til å komme i gang.

– Det som skilte Norads tilnærming fra mange andre var fokuset på å jobbe innenfor eksisterende strukturer. Vi integrerte AI i allerede etablerte møteformer og arbeidsprosesser. Dette førte til at de ansatte opplevde dette som en naturlig del av hverdagen, og ikke noe påtvunget, forteller Faldbakken.

Faldbakken mener en forutsetning for å lykkes er at kunstig intelligens er solid forankret i toppledelsen.

– Dette prosjektet hadde god støtte fra toppledelsen, med Bård Vegar Solhjell og toppledergruppa som viktige pådrivere.

En stor organisasjon som Norad har naturlig nok både noen som er veldig interessert i AI, og andre som ikke er like oppdatert. Siden tanken var å gjøre det relativt enkelt, ble det laget en egen ambassadørgruppe for kunstig intelligens – der de som hadde litt kunnskap om og interesse for AI ble «ambassadører».

– Tanken var egentlig at det er lettere å komme i gang med noe nytt når man ikke blir tvunget av en sjef, men at det er en sidemann som tar initiativ, sier Faldbakken.

Ambassadørene fikk ansvar for å finne oppgaver i sin avdeling der kunstig intelligens kan brukes. I tillegg holdt ambassadørene korte og effektive delinger i plenum for de andre ansatte.

Marte Lid, seniorrådgiver i Norads kommunikasjonsavdeling, er svært glad for hjelpen de har fått fra TRY i prosessen.

– Med TRY som sparringspartner for vår implementering av generativ AI i Norad har vi fått en helt ny innsikt i AI-verdenen. TRYs kunnskapsrike medarbeidere har gjort det mulig for oss å holde oss oppdatert på de nyeste trendene og teknologiene. Deres evne til å formidle komplekse konsepter på en tilgjengelig måte har vært avgjørende for vår fremgang, sier Lid.

 

Slik kan TRY hjelpe med AI

TRY har nylig inngått et samarbeid med Anthropic som leverer Claude, én av verdens kraftigste og mest avanserte AI-assistenter.

I samarbeidet skal TRY hjelpe norske virksomheter med å lykkes med kunstig intelligens.

– Dette er noe vi har solid erfaring med i egen organisasjon, og vi har lykkes godt med å implementere Claude. Dette har gjort oss bedre som byrå, sier administrerende direktør i TRY, Sindre Beyer.

 

Faktaboks: Dette er Claude

Claude er en svært avansert AI-assistent utviklet av selskapet Anthropic, designet for å være hjelpsom, harmløs og ærlig.

Bygget på Anthropics Constitutional AI-rammeverk kan Claude utføre kompliserte kognitive oppgaver som går utenfor enkel mønstergjenkjenning eller tekstgenerering.

Claude-familien av modeller tilbyr varierende nivåer av kapasitet og ytelse for å imøtekomme ulike behov.

Claude utmerker seg ved å forstå kontekst, følge instruksjoner og engasjere seg i nyanserte samtaler.

Claude kan analysere bilder, lage nettsidekode, oversette språk, oppsummere kompleks informasjon og bistå med et bredt spekter av profesjonelle oppgaver.

 

 

Han ser frem til å tilby TRYs ekspertise til norske bedrifter og organisasjoner.

– Vi tilbyr brede pakker. I tillegg til Anthropics høyteknologiske løsninger, har vi de strategiske verktøyene og kompetansen som skal til for å lykkes med AI. Her snakker vi om både analyser av en organisasjons AI-modenhet, kursing, hjelp til implementering og navigering i et komplisert etisk landskap, sier Beyer.

 

Tenk implementering

TRY-rådgiver Mathilde Faldbakken sier at det viktigste for mange virksomheter akkurat nå handler om en gjennomtenkt implementeringsstrategi.

– Hvis ikke du tenker nøye igjennom hvordan du skal implementere de nye løsningene, så får du heller ikke kommet i gang i med AI. Og om ikke du kommer i gang med AI, så sakker du akterut, sier hun.

I Norad startet det altså med AI-ambassadørene. Neste steg var implementering.

– Det handlet rett og slett om hvordan man skal sette i gang med bruk av AI på tvers av organisasjonen. Vi planla AI-frokoster, og vi forsøkte å involvere så mange som mulig i arbeidet med AI, sier hun.

Selv om Faldbakken ser på det som et ledelsesansvar å komme i gang med kunstig intelligens, er hun hellig overbevist om at den aller beste måten å komme i gang raskt og med lite motstand i organisasjonen, er å jobbe nedenfra.

– I Norad var det en overordnet og lettbeint prosess som gikk nedenfra og opp, sier hun.

Resultatene hos Norad har vært imponerende. Fra å være en abstrakt idé har kunstig intelligens blitt et praktisk hverdagsverktøy for de ansatte. Ledere som i utgangspunktet var skeptiske, ble overbevist etter å ha sett de praktiske fordelene.

– Det handler ikke om å implementere fancy teknologi, men om å løse konkrete utfordringer. Når medarbeidere ser hvordan KI kan effektivisere arbeidet deres og frigjøre tid til mer meningsfylte oppgaver, kommer engasjementet av seg selv sier Faldbakken."