I mange store bedrifter har Workplace by Meta vært en sentral plattform for å dele faglig innhold, sosiale oppdateringer og arrangementer. Den sosiale tilnærmingen, som minner om Facebooks grensesnitt, gjorde det enkelt å engasjere de ansatte. Men med nedleggelsen av Workplace i august 2025, står mange bedrifter foran et viktig valg: Hva blir den nye digitale møteplassen?

Forskjell på intranett og sosialt intranett

Et intranett er ofte en "intern nettside" for bedrifter for å samle alle interne ressurser og portaler, i tillegg til klassiske artikler. Et sosialt intranett er en plattform for formell og uformell kommunikasjon. Se for deg Facebook bare for bedrifter.


Hva kan vi forvente av et sosialt intranett i 2025?

Et moderne sosial møteplass bør i 2025 må være mer enn bare et sted for dokumentdeling og nyhetsoppdateringer. Organisasjoner etterspør et system som tilrettelegger for både faglig og sosialt engasjement.
Det skal være intuitivt, enkelt å bruke på tvers av alle nivåer og avdelinger, og ikke minst integreres sømløst i arbeidshverdagen. 

For å unngå kaos kreves det også fleksible tilgangsrettigheter og kontroll over innholdsstrømmen. 

Dette er ofte på ønskelista:

  • En dynamisk nyhetsfeed for artikler og oppdateringer

  • Grupper og communities for faglig og sosial interaksjon

  • Chat- og videofunksjonalitet for både 1:1 samtaler og teamsamarbeid

  • Webinarer og live-broadcasts for større møter og arrangementer

  • En sentral hub som samler alle ressurser bedriften bruker

Enda et sted å logge inn?

Det er viktig at et nytt intranett er lett å ta i bruk og ikke oppleves som et ekstra hinder i arbeidshverdagen. Mange bedrifter ser derfor etter verktøy som kan integreres med de systemene de allerede bruker.

Her kan Microsoft Viva Engage (tidligere Yammer), med sin plass i Microsoft 365-økosystemet, være et aktuelt valg for de som allerede er godt etablert med disse verktøyene. Det reduserer friksjonen ved å introdusere et nytt system og gir ansatte en mer strømlinjeformet brukeropplevelse.

Kan Microsoft overgå Meta?

En avgjørende faktor for Workplace sin suksess er nok likheten med Facebook.
Siden det minner om en plattform mange bruker daglig, har gjort det enklere for bedrifter å få sine ansatte med et sosialt intranett. 

Microsoft får mye gratis fra de som migrerer fra Workplace siden brukerne allerede er vant med oppsettet.Så langt så er funksjonaliteten på tvers relativt like på tvers av plattformene, og du får mange inkludert i din Microsoft E3 eller E5 lisens, med mulighet for premiumfunksjonalitet. 

Vi er spent på hvordan dette universet blir fremover. Så langt har Microsoft har gjort flere forsøk på å styrke sin posisjon med produkter som Copilot og "ny" funksjonalitet i Planner – men vi savner fortsatt en del for at disse produktene skal toppe ønskelistene av verktøy i arbeidshverdagen.

Viva Engage er kanskje ikke det mest sexy produktet i markedet, men det dekker basefunksjonaliteten man trenger. Så er det jo til syvende og sist hva slags innhold man fyller plattformen med som teller. 

IMG_3828

Fokuser på innhold og kommunikasjonsplaner tidlig

Nedleggelse av Workplace kan være en god anledning til å rydde opp og legge til rette for å skape den internkommunikasjonen dere alltid har ønsket dere. Bedrifter er avhengig av god internkommunikasjon for å skape lojalitet og engasjement.

Men god internkommunikasjon skjer ikke av seg selv, man trenger både en kommunikasjonsplan og en kanal som er satt opp basert på behovene til din bedrift.
Det er innholdet og engasjementet i kanalen din som avgjør hvor vellykket den er.

Instagram er ingenting uten Reels, VG ingenting uten sine artikler og butikkene ingenting uten dagligvarer. I Try har vi lang erfaring med å bistå for å skape engasjement blant de ansatte, uavhengig av verktøy. Oppsettet av verktøyet anser vi derfor som en liten brøk sammenlignet med jobben som gjøres i selve plattformen. 

Apropos opprydning: Hvordan ser intranettet ut? 

Mange sitter på en gammel Intranett-løsning som et statisk intranett. Og det kan være en god idé å rydde opp i dette, særlig om du skal starte med Viva Engage. Heldigvis håper vi med Copilot / AI og mer avanserte søkefunksjoner klarer vi kanskje endelig å løse problemet med å finne riktige filer.

AI åpner for smartere søk som gjør det lettere å finne filene du leter etter, selv om den ligger gjemt i en dyp mappestruktur. I tillegg vil den kanskje hjelpe oss med å oppsummere ukas viktigste saker og lette litt på arbeidstrykket for å holde liv i intranettet. 

Hvordan finne den rette løsningen?

Når Workplace nå fases ut, står mange bedrifter overfor viktige valg. Hvilket verktøy som passer best, avhenger av bedriftens unike behov, arbeidsprosesser og kultur.

Det er ingen "one size fits all." Noen jobber ute i felt, andre på kontor. Løsningen må skreddersys for hver enkelt organisasjon – basert på grundig innsikt, brukerintervjuer og en dyp forståelse av de ansattes arbeidsflyt og preferanser. 

Om du ønsker å sikre en vellykket implementering, kan det være verdifullt å få bistand fra noen med erfaring innen både strategiske veivalg og implementering. Å balansere tekniske løsninger med brukervennlighet og engasjement er ofte en utfordring, men med riktig veiledning er det fullt mulig å skape et intranett som både ledelsen og de ansatte vil omfavne.

Husk! Vi er brukere vi også, selv om vi er ansatt et sted.

Når bør man bruke Viva Engage?

For bedrifter med over 1000 ansatte, hvor mange ikke har tilgang til en Mac eller PC til daglig (som sjåfører og snekkere), kan en plattform som fungerer som et tradisjonelt intranett, være en fordel. Særlig hvis de allerede har Microsoft 365.

Viva Engage er spesielt godt egnet til dette formålet siden det støtter en bredere rekkevidde av brukere gjennom å dele nyheter, oppdateringer og ressurser.

Viva Engage kan dermed bidra til en inkluderende kommunikasjonsløsning som når alle ansatte, uavhengig av hvor de er eller hva slags arbeidsverktøy de bruker.


Trenger vi et intranett, når vi har Slack?

For noen bedrifter, særlig mindre organisasjoner, har Slack blitt et slags "sosialt intranett." Med muligheten til å opprette kanaler, dele filer, bruke integrasjoner og samarbeide effektivt, har det blitt en favoritt blant ansatte.

For Try opplever vi at Slack dekker de behovene som et sosialt intranett vanligvis skal dekke. Men for større organisasjoner med komplekse strukturer og behov for mer formelle, strukturerte systemer, kan det være nødvendig med et dedikert intranett for å sikre god og ryddig informasjonsflyt.

For en mer moderne bedrift der de fleste ansatte sitter foran en datamaskin og jobber tett sammen digitalt, kan Slack være tilstrekkelig.
Slack tilbyr gode løsninger for samarbeid, raske meldinger og filutveksling i sanntid, noe som fungerer utmerket i en dynamisk og prosjektbasert arbeidsform.

For disse bedriftene kan kommunikasjonen ofte begrenses til det som deles i Slack, slik at en egen nettside for informasjonsdeling kanskje ikke er nødvendig – som eksemplifisert i denne artikkelen.

Siden 1998 har vi laget effektiv kommunikasjon for store og små kunder. Fra merkevarebyggende reklamefilmer og taktiske budskap til holdningsendrende kampanjer av samfunnsmessig betydning.