Apple annonserte nylig at deres Vision Pro Mixed Reality-brille vil slippes i USA 2. februar. Vi forklarer hva Mixed Reality er, hva det kan brukes til, og hvordan det kan forsterke fremtidens nettsider.
VR AR XR MR HÆ?
Det kan være vrient å holde tritt med alle forkortelsene som brukes om de forskjellige formene for utvidet virkelighet, eller Extended Reality (XR). Her følger derfor en liten oppfrisker: VR står for Virtual Reality og handler om å erstatte vår virkelighet med en virtuell en. Dette gjøres nesten utelukkende gjennom bruk av VR-briller som man trer ned over øynene for å stenge verden ute.
AR står for Augmented Reality og handler om å legge et ekstra informasjonslag oppå virkeligheten. Per i dag gjøres det mest på telefonene våre, gjennom AR-linser til sosiale medier og en rekke nyttige apper som også tar i bruk mobilkameraet.
Til slutt har vi dagens tema, nemlig Mixed Reality (MR). Her får vi det beste av begge verdener. En VR-brille der vi ved hjelp av høyoppløselige kameraer og sensorer kan bruke den virkelige verden når vi trenger den. Mixed Reality er altså det beste fra to verdener, og gjør i høy grad distinksjonen mellom AR og VR irrelevant.
Hvis vi skal være pedantiske (Og det skal vi) kan det argumenteres for at MR egentlig bare er en annen form for AR, siden det handler om å blande den virkelige verden med virtuelt innhold.
Selv om MR i teorien kan brukes til “alt”, har det spesielt en fordel når det kommer til samarbeid og produktivitet. Det er vanskelig å samarbeide med andre i rommet i VR, fordi alle er lukket inn i sin egen verden. MR tillater deg å se hvem du snakker med, uten at det går på bekostning av det virtuelle innholdet. Med MR kan du sitte ved din virkelige pult med ditt virkelige tastatur og din virkelige mus, og trekke opp skjermer etter behov. Og hvis det tikker inn en tekstmelding kan du lese den uten å måtte ta av brillene.
De nye MR-brillene
Meta sine Quest 3-briller, med fremtredende sensorikk.
Selv om MR ikke er et nytt konsept, er det to produkter som til de grader har blåst nytt liv i uttrykket det siste året. Det første er Quest 3-brillene fra Meta. Forrige modell - Quest 2 - hadde også passthrough (Kameraer som lar deg se verden utenfor brillene), men manglet både farge og sensorikken som bygger opp en tredimensjonal kopi av rommet du befinner deg i. I tillegg var bildet såpass kornete at det ikke egnet seg for å blande virtuelt og virkelig innhold. I Quest 3 har imidlertid Meta helt tydelig prioritert MR når det kommer til komponenter: brillene har fem sensorer - deriblant to kameraer med 4 megapikslers oppløsning hver og en dybdesensor.
Apple Vision Pro som her demonstrerer EyeSight-funksjonaliteten.
Det at Apple kaller brillene en spatial computer (romlig datamaskin?) gir også et hint til hvordan de vil at de skal brukes. Heller enn å fokusere på gaming og underholdning, viser promomateriellet hvordan brillene skal kunne delvis erstatte både pædden, TV-en og dataskjermen. Det er minst like mye et verktøy for å holde seg produktiv og sosial som å spille spill. Det er lett å se for seg hvordan det å kunne legge til virtuelle skjermer i valgfri størrelse i rommet etter behov kan ha noe for seg, og den imponerende oppløsningen gjør dette til en enda mer troverdig mulighet.
WebXR - omsluttende nettsider
Felles for begge brillene er at de benytter seg av WebXR-standarden for webinnhold i XR. Det vil si nettsider man kan bevege seg inn i i tre dimensjoner, rett fra brillenes innebygde nettlesere. WebXR er en åpen standard som sikrer at det som fungerer på ett sett med hardware, vil fungere på alle de andre, akkurat som nettsider i dag.
Hvordan kan det brukes? Eksempelvis kunne en boligutbygger latt potensielle kunder bevege seg rundt i en virtuell gjengivelse av boligen, årevis før den blir bygget. En filmprodusent vil kunne ta med besøkende rett inn i filmuniverset. Hvordan kan en nettbutikk se ut? En møbelprodusent vil kunne gi et mye mer realistisk inntrykk av produktene sine ved å la kunder gå rundt møbelet og inspisere det i riktig størrelse, rett i deres egen stue. Klær kunne blitt inspisert i deres virkelige størrelse. Å plassere produkter i 3D-rom kan forbedre produktoppdagelse. Mulighetene er mange.
Her i TRY Dig har vi tidligere bygget VR-opplevelser for WebXR, og vi er allerede i gang med å teste ut MR-funksjonalitet via Quest 3-brillene (og selvsagt Vision Pro når vi først får fingra i den). Fordelene med WebXR - kontra en app som må installeres - er mange, men den største er tilgjengeligheten, akkurat som vi har sett med veksten av webapper versus native apper. Brukeren trenger bare å besøke siden for å befinne seg i et helt nytt univers.
Et utdrag av læringsopplegget vi bygde for Forsvarets Høgskole i VR. En 360-film forsterkes ved bruk av høydetaljerte 3D-skannede møbler. Opplevelsen kjører også rett i nettleseren ved hjelp av WebXR.
(Lurer du på om ditt produkt eller din merkevare kan forsterkes ved hjelp av WebXR? I så fall kan jeg nås på syver@try.no)