Apple annonserte nylig at deres Vision Pro Mixed Reality-brille vil slippes i USA 2. februar. Vi forklarer hva Mixed Reality er, hva det kan brukes til, og hvordan det kan forsterke fremtidens nettsider.

VR AR XR MR HÆ?

Det kan være vrient å holde tritt med alle forkortelsene som brukes om de forskjellige formene for utvidet virkelighet, eller Extended Reality (XR). Her følger derfor en liten oppfrisker: VR står for Virtual Reality og handler om å erstatte vår virkelighet med en virtuell en. Dette gjøres nesten utelukkende gjennom bruk av VR-briller som man trer ned over øynene for å stenge verden ute.

AR står for Augmented Reality og handler om å legge et ekstra informasjonslag oppå virkeligheten. Per i dag gjøres det mest på telefonene våre, gjennom AR-linser til sosiale medier og en rekke nyttige apper som også tar i bruk mobilkameraet.

Til slutt har vi dagens tema, nemlig Mixed Reality (MR). Her får vi det beste av begge verdener. En VR-brille der vi ved hjelp av høyoppløselige kameraer og sensorer kan bruke den virkelige verden når vi trenger den. Mixed Reality er altså det beste fra to verdener, og gjør i høy grad distinksjonen mellom AR og VR irrelevant.

Hvis vi skal være pedantiske (Og det skal vi) kan det argumenteres for at MR egentlig bare er en annen form for AR, siden det handler om å blande den virkelige verden med virtuelt innhold.

Selv om MR i teorien kan brukes til “alt”, har det spesielt en fordel når det kommer til samarbeid og produktivitet. Det er vanskelig å samarbeide med andre i rommet i VR, fordi alle er lukket inn i sin egen verden. MR tillater deg å se hvem du snakker med, uten at det går på bekostning av det virtuelle innholdet. Med MR kan du sitte ved din virkelige pult med ditt virkelige tastatur og din virkelige mus, og trekke opp skjermer etter behov. Og hvis det tikker inn en tekstmelding kan du lese den uten å måtte ta av brillene.

De nye MR-brillene

Meta sine Quest 3-briller (2)Meta sine Quest 3-briller, med fremtredende sensorikk.

Selv om MR ikke er et nytt konsept, er det to produkter som til de grader har blåst nytt liv i uttrykket det siste året. Det første er Quest 3-brillene fra Meta. Forrige modell - Quest 2 - hadde også passthrough (Kameraer som lar deg se verden utenfor brillene), men manglet både farge og sensorikken som bygger opp en tredimensjonal kopi av rommet du befinner deg i. I tillegg var bildet såpass kornete at det ikke egnet seg for å blande virtuelt og virkelig innhold. I Quest 3 har imidlertid Meta helt tydelig prioritert MR når det kommer til komponenter: brillene har fem sensorer - deriblant to kameraer med 4 megapikslers oppløsning hver og en dybdesensor.

Apple Vision Pro

Apple Vision Pro som her demonstrerer EyeSight-funksjonaliteten.

 

Det andre produktet er Apple sin MR-brille (Eller “spatial computer” som de vil ha det til) Vision Pro, som blir sluppet i USA 2. februar. Vision Pro ser ut som noe tatt ut av en sci fi-film, og Apple har ikke spart på kruttet når det kommer til spesifikasjonene: tolv kameraer, fem sensorer, seks mikrofoner. Hvert øye får en hårreisende skjermoppløsning på omtrent 3800 x 3000 piksler. Oppløsningen er ekstremt viktig, både for å kunne skille ut detaljer i den virkelige verden (Som å lese tekst på telefonen uten å ta brillene) og for at en virtuell skjerm skal kunne konkurrere med en virkelig skjerm. Sensorer inne i brillene tracker øynene til brukeren, og man kan dermed navigere med synet. Brillene gjør brukeren mer tilstede med omverdenen gjennom noe de kaller EyeSight - den kurvede skjermen på fremsiden. Her gjengis ansiktet til den som har på seg brillene, og indikerer i tillegg om brukeren befinner seg i en omsluttende opplevelse eller om de bruker passthrough-funksjonen og kan se hva som skjer rundt dem. Skal man tro journalistene som har prøvd brillene, resulterer de imponerende spesifikasjonene i en opplevelse helt ulik noe man har opplevd tidligere. Med denne luksusen følger naturlig nok en heftig prislapp: 3499 dollar, eller rundt 36 000 kroner. Til sammenligning koster et par Quest 3-briller i underkant av 7000 kroner. Det er altså lite trolig at Vision Pro vil bli allemannseie helt med det første, selv om det ryktes at Apple vil slippe en billigere versjon ikke alt for lenge etter denne toppmodellen. Likevel er ikke prisen alt for skremmende dersom brillene er til opplæring eller profesjonelt bruk.

 

Det at Apple kaller brillene en spatial computer (romlig datamaskin?) gir også et hint til hvordan de vil at de skal brukes. Heller enn å fokusere på gaming og underholdning, viser promomateriellet hvordan brillene skal kunne delvis erstatte både pædden, TV-en og dataskjermen. Det er minst like mye et verktøy for å holde seg produktiv og sosial som å spille spill. Det er lett å se for seg hvordan det å kunne legge til virtuelle skjermer i valgfri størrelse i rommet etter behov kan ha noe for seg, og den imponerende oppløsningen gjør dette til en enda mer troverdig mulighet.

 

WebXR - omsluttende nettsider

Felles for begge brillene er at de benytter seg av WebXR-standarden for webinnhold i XR. Det vil si nettsider man kan bevege seg inn i i tre dimensjoner, rett fra brillenes innebygde nettlesere. WebXR er en åpen standard som sikrer at det som fungerer på ett sett med hardware, vil fungere på alle de andre, akkurat som nettsider i dag.

 

Hvordan kan det brukes? Eksempelvis kunne en boligutbygger latt potensielle kunder bevege seg rundt i en virtuell gjengivelse av boligen, årevis før den blir bygget. En filmprodusent vil kunne ta med besøkende rett inn i filmuniverset. Hvordan kan en nettbutikk se ut? En møbelprodusent vil kunne gi et mye mer realistisk inntrykk av produktene sine ved å la kunder gå rundt møbelet og inspisere det i riktig størrelse, rett i deres egen stue. Klær kunne blitt inspisert i deres virkelige størrelse. Å plassere produkter i 3D-rom kan forbedre produktoppdagelse. Mulighetene er mange.

Her i TRY Dig har vi tidligere bygget VR-opplevelser for WebXR, og vi er allerede i gang med å teste ut MR-funksjonalitet via Quest 3-brillene (og selvsagt Vision Pro når vi først får fingra i den). Fordelene med WebXR - kontra en app som må installeres - er mange, men den største er tilgjengeligheten, akkurat som vi har sett med veksten av webapper versus native apper. Brukeren trenger bare å besøke siden for å befinne seg i et helt nytt univers.

Et utdrag av læringsopplegget vi bygde for Forsvarets Høgskole i VR. En 360-film forsterkes ved bruk av høydetaljerte 3D-skannede møbler. Opplevelsen kjører også rett i nettleseren ved hjelp av WebXR.

 

Det gjenstår å se om Vision Pro vil utløse den lenge etterlengtede virkelige XR-bølgen, men Apple har en tendens til å ikke gjøre noe før de er sikre på at det kan gjøres riktig. Dersom de kommer med en mer budsjettvennlig utgave slik det ryktes, og early adopters (Språkrådet var ikke til hjelp her) blir overbeviste om nytteverdien, er ikke sjansen null for at vi kan se en eksponensiell vekst av brukere som besøker nettsider fra MR-briller. Som med mobiltilpassede nettsider på slutten av 00-tallet, vil de som er tidlig ute med WebXR-støtte fremstå svært innovative og fremoverlente ved siden av deres konkurrenter. Og hvem vil vel ikke det?

 

(Lurer du på om ditt produkt eller din merkevare kan forsterkes ved hjelp av WebXR? I så fall kan jeg nås på syver@try.no)

New call-to-action