TRY har tatt Norges første gull i verdens største reklamekonkurranse: Gulløven i Cannes.

Kreatørene bak IKEA-kampanjen «The Trash Collection», Caroline Riis og Eirik Sørensen i TRY Reklame, landet den gjeve gulløven allerede på dag én av Cannes Lions International Festival of Creativity. Prisutdelingen gikk av stabelen fra 20.-24. juni.

Det norske teamet vant i kategorien «Print & Publishing», i underkategorien «Corporate Purpose & Social Responsibility»

Vi hadde ikke forventet dette, men det er jo veldig gøy når det skjer, sier Sørensen til Kampanje.

–Ja, det var overraskende. Lista lå ekstremt høyt. Vi var egentlig storfornøyde med å dra ned hit med ti i shortliste, så dette var verdens beste velkomstgave, legger Riis til, med henvisning til gullseier første dag.

 

En gullkantet søppelidé 

Konseptet «The Trash Collection» er basert på IKEAs målsetning om å blir 100% klimapositive innen 2030, og handler om å fornye gamle møbler som ellers ville blitt til søppel. Teamet berømmer kundens mot.  

–Det krever en modig kunde for å kjøpe en sånn idé. Vi var litt nervøse da vi gikk inn i rommet og solgte inn en «søppelkampanje». Det sier alt om IKEA at de røk på den idéen, sier Riis.  

Juryleder Natalie Lam i kategorien «Print & Publishing» uttaler til Kampanje at Trash Collection skilte seg ut blant flere IKEA-arbeider de har sett rundt sirkulær økonomi og bærekraft.

– Dette arbeidet var absolutt den beste, tydeligste, vakreste og mest kraftfulle måten å få ut budskapet på. Det er så ærlig, rett frem og modig som man kan være, sier jurlylederen.

New call-to-action