Tidligere i oktober hadde vi gleden av å delta på Social Media Week Europe. Et av få arrangementer som Adweek avholder i Europa hvert år, og som denne gangen foregikk i London.   

Temaet for årets konferanse var "Creatorverse". Et svært relevant og aktuelt tema når vi ser på veksten Influencer Marketing har hatt – og er ventet å ha. Programmet bestod av spennende foredrag og engasjerende panelsamtaler, med representanter fra medie-, annonsør- og byråsiden. På talerlisten var blant andre Mark Kirkham (Senior Vice President & Chief Marketing Officer for International Beverages i PepsiCo), Jen Leung (Director of Social and Comms Planning i Leo Burnett UK) og Karen Townsend (Global Social Lead i TikTok). 

Mid

Etter endt konferanse har vi bedre oversikt over det som rører seg på den globale scenen, og nå er vi klare for å ta i bruk og dele innsikten og dykke dypere inn i trendene. Første steg i den prosessen? Vi vil gjerne dele fire viktige erfaringer, som vil kunne bidra positivt til din virksomhets utvikling på sosiale medier. 


01 Shareability og talkability som KPI

Det er viktig å lage innhold som ikke bare fanger målgruppens interesse, men også engasjerer publikum til å dele og diskutere det. Med det siktes det ikke til at man skal sette «Antall delinger» som en av sine viktigste KPI-er. Det dreier seg heller om at man skal produsere innhold som er gjenstand for diskusjon, vekker følelser eller hever noen spørsmål. Lettere sagt enn gjort? Ja. Men om man lykkes, så vil det kunne øke merkevarens rekkevidde, synlighet – og bedre det etterlatte inntrykket.   


02 Fra “Browsing” til “Discovery and Entertainment”

Måten vi bruker sosiale medier på endrer seg. Og videreutviklingen av plattformer, økt volum av kanaltilpasset innhold og introduksjonen av nye kanaler bidrar til utviklingen. For der vi tidligere åpnet Instagram-appen for å få siste oppdatering fra venner og familie, scroller vi nå gjennom “For you”-siden på TikTok for å bli underholdt, lære nye ting – og bli inspirert og motivert. Vi bruker kanalene som søkemotorer, og kanalspesifikke communities som #BookTok har virkelig fått fotfeste. Summen av dette stiller enda høyere krav til merkevarers tilstedeværelse på sosiale medier. Da både når det gjelder kvaliteten og relevansen på innholdet som distribueres, og evnen til å holde seg oppdatert på kanalenes premisser. Samtidig, så åpner det for at merkevarer kan engasjere på nye måter – og i nye flater. 

 

03 Community management blir enda viktigere

På dag to av Social Media Week Europe grep Whalar, et UK-basert creator-byrå, mikrofonen. Innsikten de la frem viste til at aktiv deltakelse er en av faktorene som bidrar mest til positiv oppfattelse av merkevarer på sosiale medier. Om det gjøres riktig. Med utgangspunkt i innsikten ble det argumentert for at det ikke lenger er nok å være “Always on”, men at man må være “Always there”. Tilnærmingen dreier seg om at man må rigge seg for tilgjengelighet, kort responstid – og ikke minst: ha god målgruppeforståelse. Til gjengjeld vil man kunne gi raske og gode svar som vekker tillitt og skaper engasjement. I tillegg åpner dialogen med forbrukerne på sosiale medier for at man tidlig kan identifisere usikkerhet, og få ærlige tilbakemeldinger. Dette kan igjen bidra til videreutvikling av virksomheten og identifisering av nye muligheter.

 

04 Vær forberedt slik at du kan respondere

Ønsker du å hoppe på en trend – eller treffe en nerve? Da må du starte forberedelsene allerede før trenden eller aktualiteten oppstår. For når den først kommer; da må ting gå fort. Med dette siktes det til at levetiden for en trend på sosial medier kan være svært kort. Verdien av å treffe og ta del i en trend kan være høy, men dersom man er for sent ute – eller bommer – kan aktiviteten plassere seg i den andre enden av skalaen. Med ønske om å oppfattes som responsiv og tidsaktuell bør man derfor følge nøye med på trender, og være rigget for å respondere raskt. Både når det gjelder idé, produksjon og distribusjon.  

Dette var bare fire av mange nøkkelpunkter vi tar med oss hjem fra Social Media Week Europe. Vil du gjøres kjent med flere – eller ta en prat om hvordan vi dra nytte av innsikten, for å styrke tilstedeværelsen deres på sosiale medier? Da vil vi gjerne høre fra deg.

Lower