Marketing automation er et engelsk begrep som omhandler automatiseringen av markedsføringsaktiviteter ved hjelp av en programvare.

Mange markedsavdelinger velger å automatisere repetitive oppgaver som epostutsendelser, posting på sosiale medier og annonsering - ikke bare for effektiviseringens skyld, men slik at de kan tilby mer personaliserte opplevelser overfor kundene sine.

51 % av alle bedrifter bruker i dag en eller annen form for markedsføringsautomatisering - og dette tallet fortsetter å vokse (HubSpot). Ifølge en rapport fra Forrester fra 2018, planlegger 55 % av markedssjefer å øke budsjettet på markedsføringsteknologi.

Så hvis du ikke bruker noen form for markedsføringteknologi - er det kanskje på tide å vurdere. 

 

Hvorfor marketing automation?

  • Skap mer målrettet kommunikasjon basert på kundedata

  • Tilpass kommunikasjon etter kundesegment

  • Lag planlagte og automatiserte aktiviteter for engasjement døgnet rundt uten manuell innsats

  • Forkort salgsprosesser med raskere responstid

  • Spar tid (og penger) på markedsføringsoppgaver

  • Spar tid (og penger) på administrative og repetitive oppgaver

Marketing automation frigjør tid til verdiskapende arbeid og bidrar til en bedre kundeopplevelse.

 

Hvem passer det for?

  • Alle bedrifter som er opptatte av å skape gode langsiktige relasjoner med eksisterende kunder

  • Bedrifter med lengre kjøpsprosesser (perfekt for å jobbe med lead nurturing)

  • Bedrifter som vil bli gode på mersalg og kryssalg til eksisterende kunder

  • Bedrifter som er interessert i å spare tid gjennom å automatisere en rekkel manuelle/repetitive prosesser 

Til tross for nødvendigheten av en automatiseringsprogramvare, er det et komplisert landskap, fylt med forskjellige løsninger, funksjoner og brukstilfeller. 

Bli inspirert av siste nytt fra TRY-huset gjennom ekspertinnhold, invitasjoner til arrangementer, inspirerende arbeid – og nye metodikker og tjenester vi tilbyr.

Hvilket marketing automation-system er best?

Noen plattformer tilbyr kun e-post og CRM-oppdateringer. Andre kan tilby lead scoring, sales lead rotation, SMS og mer. 

Et nisjeprodukt kan være en god match for eksempelvis SMB og B2C, hvor B2B og enterprise kan potensielt trenge en plattform med flere muligheter. Det er imidlertid noen ting som bør tas hensyn til før dere velger et system (oversikt over systemer nederst i artikkelen): 

Vil du vite mer om HubSpot? Ta en prat med oss da vel!


Brukervennlighet

Automatisering er ikke en enkel ting å implementere, så sørg for at grensesnittet til programvaren jobber med deg - og ikke mot deg. 

Data og rapportering

Du vil ha muligheten til måle kampanjene dine. I B2B- og bedriftsmiljøer med mange interessenter, kan det hende du også trenger personaliserte dashboards eller automatisk rapportering via e-post.

Support

Automatisering kan fort bli teknisk, en programvare som tilbyr et kunnskapsforum, bruksanvisninger og kundeservice-muligheter er fordelaktig. 

Begrensninger

Noen systemer har begrensninger på antall aktiviteter som kan kjøres i måneden eller størrelsen på databasen din. 

Pris og skalerbarhet 

Sørg for å velge en leverandør som kan vokse med deg når dine behov endres. Du skal ikke betale for mer enn du bruker - men skal enkelt ha muligheten til å oppgradere.

Integrasjoner

Hvor godt kan løsningen samarbeide med den eksisterende tech-stacken. Integrasjoner gjør det mulig å håndtere data på tvers av tjenester og kan komplimentere hverandre. Slik oppnår du maksimal utnyttelse av verktøyene du har til disposisjon. 

Vi har laget en liste over ulike leverandører som tilbyr marketing automation, slik at du enkelt kan navigere deg rundt hvilken løsning som passer best for selskapet ditt. 

Ettersom HubSpot er en av de mest populære løsningene blant kunder, begynner vi lista med den. Løsningen er et kraftig verktøy med tanke på muligheter, features og integrasjoner. 

Vil du vite mer om HubSpot? Ta en prat med oss da vel!