Gunnar Stensaker
TRY Opt
Daglig leder
Kort fortalt handler søkemotoroptimalisering om å fange etterspørselen i markedet. Når du vises på toppen av Google får du både visninger og klikk helt gratis – i motsetning til annonser der du betaler per klikk. Med andre ord kan det gi deg svært god ROI å investere i en god SEO-strategi.
Fortjent synlighet er merkevarebyggende og øker troverdigheten din – som gir kvalitetstrafikk til nettsiden din. Det handler om å være relevant og treffe målgruppens intensjon og etterspørsel med riktig teknologi og innhold. Etterspørselen kommer hele året, uavhengig av kampanjepulser – noe som gjør kontinuerlig SEO-arbeid avgjørende for resultatene.
Selv om Google fremdeles er den største søkemotoren med høyest markedsandel, strekker våre SEO-spesialisters ekspertise seg til organisk synlighet på alle søkemotorer, inkludert Bing, YouTube, Google Maps, TikTok og Pinterest. Alt etter hvor dine kunder befinner seg.
Lurer du på hvordan din bedrift kan bli med synlig på Google og andre søkemotorer?
Konkurransen om førsteplassen i søkemotorene er hard, derfor er det viktig å jobbe med å fortjene synligheten på jevnlig basis. I tillegg er søkemotorene smartere enn noen gang, takket være ny teknologi og AI. Dette fører til at arbeidsmetodikken blir mer og mer kompleks for hver dag som går. Å lykkes med SEO krever et dedikert team som kan bistå deg i en travel hverdag.
SEO på tvers av fagmiljøer på TRY-huset
SEO handler om mer enn bare Google-søk. I tillegg til Google sine strenge krav til nettsider, kommer stadig nye plattformer for søk (TikTok og Pinterest). Dette fører til flere innholdsformater som må optimaliseres, og et tettere samarbeid med webutviklere, UX, AI-spesialister og tekstforfattere.
Heldigvis sitter TRY-huset på spesialister innen disse fagfeltene. Våre SEO-spesialister jobber derfor på tvers av flere fagmiljøer for å hjelpe våre kunder med den beste rådgivningen. Et samarbeid med oss sikrer at du får full kontroll alle faktorer som skal til for å lykkes med SEO.
En SEO-spesialist på TRY-huset baserer sitt arbeid på lang erfaring, innsikt og beste praksiser innenfor fagfeltet. Det er en langsiktig strategi som krever kontinuerlig arbeid for å oppnå kontinuerlige resultater.
Det er med andre ord mer enn bare søkeordsanalyser. Man kan få raske resultater, men SEO er oftere en langsiktig prosess, som må henge tett sammen med overordnet strategi og kommunikasjonsplan.
Velg mellom 3 innledende SEO-leveranser
Vi starter ofte et SEO-samarbeid med innsikt og en strategi tilpasset ditt behov. Enten du skal lansere en ny nettside, eller legge en plan for å lykkes med SEO fremover er en strategisk leveranse et godt sted å starte. Les om de tre ulike leveransene under.
1. SEO-strategi: Fra innsikt til operasjonell tiltaksplan
Gjennom dyptgående datainnsamling og SEO-analyser tilegner vi oss et solid innsiktsgrunnlag for å utvikle en passende SEO-strategi. Denne legger føringer for nettsidens oppbygning og innholdsproduksjon. Kort sagt, innsikt i SEO er avgjørende for å oppnå synlighet på nettet, tiltrekke fortjent trafikk og opprettholde en konkurransefordel. Det bidrar til å forstå og imøtekomme brukernes behov samtidig som nettsiden holdes relevant og effektiv.
2. Nettside og teknisk SEO: Få toppscore av Google og en god brukeropplevelse
God teknologi gjør at nettsiden åpner opp for flere innganger til innholdet, som gjør at både søkemotorer og folk finner innholdet ditt enklere. Her snakker vi om alt fra innholdsarkitektur, strukturerte data, lastetid og brukeropplevelse. Universell utforming og nettsidens mobilversjon spiller også en rolle, samt lavhengende frukter som overskrifter, bildetekster og metabeskrivelser.
Har du kanskje utviklere som jobber med nettsiden din, men glemt å ta høyde for SEO? Eller lurer du på hvilken tilstand nettsiden din har i dag? For å gjøre nettsiden din enda bedre, kan vi gjøre en teknisk SEO-analyse for å kartlegge dagens prestasjon, og alle feil og mangler.
3. Innholdsstrategi: Innhold basert på faktisk etterspørsel
Om Google ikke finner det, gjør mest sannsynlig ingen andre det heller. Skal innholdet nå ut – og finne veien til din definerte målgruppe – må det være synlig på førstesiden av søkemotorene. SEO er nøkkelen til god innholdsproduksjon. Derfor jobber vi ofte med innhold- og rådgivere på innledende analyser og innholdsstrategi for å finne ut hva vi bør skrive om, og hva slags innholdsformater som passer best for målgruppen.
En samarbeidsavtale forvaltes og prioriteres etter brukerbehov og forretningsmål. Ved å kontinuerlig jobbe med oppgavene under, kan man sikre at vi starter med de viktigste tingene først, og prioriterer riktig.
Innsikt og planlegging:
Gjennomføring:
Rapportere:
God SEO øker salgstallene
Og du, er formålet ditt å selge et produkt? Da har vi gode nyheter! 74 prosent av alle kjøp i Norge starter med et søk i Google. Så husk, det koster ingenting for den fortjente synligheten, bare jobben bak – pluss litt ekstra tålmodighet.
93 % av all aktivitet på nettet starter med et søk
Dersom du blir usett på Google, eksisterer du heller ikke på Internett. Så brutalt kan det være i dagens digitale verden. Det ville vært synd dersom ressursene og tiden du har brukt på innholdsproduksjonen går til spille.
TRY er stolt medlem av Bra Søk, en bransjeforening dedikert til å fremme etisk praksis innen søkemotormarkedsføring. Som medlemmer forplikter vi oss til å følge strenge etiske retningslinjer for å sikre god praksis. Bra Søk jobber aktivt med å synliggjøre de positive aspektene ved søkemotormarkedsføring, inkludert søkemotoroptimalisering (SEO) og klikkbar annonsering.