TRY tar en ledende rolle innen AI: – Vi må gjøre det lettere for alle

TRY-rådgiver Mette Arneberg er klar for å ta TRY og kundene flere steg videre med kunstig intelligens. – Da er det helt avgjørende at vi gjør det tilgjengelig og forståelig for alle, sier hun.
TRY er i gang med å ta en ledende posisjon i markedet for kunstig intelligens – og TRY-rådgiver Mette Arneberg ser at det er helt nødvendig å gjøre AI mindre farlig og mer tilgjengelig, forståelig og nyttig for virksomheter av alle størrelser.
Arneberg har allerede jobbet mye med AI-forretningsutvikling – og ser store muligheter og mye jobb fremover.
– Vi ser at AI-teknologi ofte omtales i kompliserte termer som skremmer mer enn det inkluderer. Derfor ønsker vi blant annet å forenkle språket og ta en praktisk tilnærming som skaper reell verdi for og sammen med våre kunder, sier hun.
Viktig partnerskap
TRY har nylig inngått et partnerskap med Anthropic, selskapet bak den avanserte AI-assistenten Claude. Dette gjør at TRY kan tilby Claude-teknologien til norske virksomheter og skreddersy AI-løsninger som møter kundenes behov.
– Nå får vi en partner som sørger for at det vi utvikler for våre kunder til enhver tid vil være helt i front, med state-of-the-art teknologi, sier Arneberg.
For TRYs kunder betyr dette tilgang til state-of-the-art AI-teknologi implementert av et team som forstår både teknologiens potensial og hva slags utfordringer forskjellige type virksomheter kan ha.
– Vi kan bistå med alt fra strategisk rådgivning til konkret implementering av AI-løsninger som skaper målbar forretningsmessig verdi.
AI-agenter – den neste store trenden i 2025
En av de viktigste trendene innen AI for 2025 er fremveksten av såkalte AI-agenter. Disse er langt mer avanserte enn tradisjonelle chatbots.
Dette er en AI-agent
- Digital kollega: En intelligent digital assistent tilpasset spesifikke forretningsbehov.
- Systemintegrasjon: Forstår virksomhetens kontekst, kobler informasjon fra ulike systemer, og løser komplekse oppgaver presist.
- Frigjør tid: Overtar rutinearbeid så medarbeidere kan fokusere på strategisk tenkning, kreativitet og kundeinteraksjon.
- Skreddersydd løsning: Utvikles med utgangspunkt i virksomhetens unike utfordringer for å skape reell forretningsverdi.
- Hjelp til alt: Der en chatbot ville svart "her er vår returpolicy», kan en AI agent hjelpe deg med hele returprosessen: Finne ordren din, fylle ut returskjemaet, bestille henting og oppdatere statusen din – alt i samme samtale.
– En AI-agent kan forstå virksomhetens kontekst, koble informasjon fra ulike systemer, og løse komplekse oppgaver med høy presisjon. Dette frigjør verdifull tid for medarbeidere til å fokusere på oppgaver som krever menneskelig vurdering, kreativitet og empati, sier Arneberg.
TRY er allerede i gang med AI-agenter
TRY har allerede solid erfaring med å utvikle AI-agenter for kunder. For svenske Cervera – selskapet som står bak Kitchn og Tilbords i Norge – utviklet TRY den skreddersydde AI-assistenten CAI som integrerer alle Cerveras systemer for å levere personlig kundeservice døgnet rundt.
Resultatene har vært oppsiktsvekkende gode. Siden lanseringen har CAI håndtert nærmere 12.000 kundehenvendelser, og over 80 prosent av dem har blitt løst uten at mennesker har vært involvert. Blant kundene som har kommet med tilbakemeldinger, sier tre av fire at de har fått nøyaktig den hjelpen de trengte.
CAI har også blitt lansert i Norge for Kitchn og Tilbords.
Gjennom partnerskapet med Anthropic er TRY nå enda bedre rustet til å hjelpe kunder i alle fasonger – fra store og små næringslivsaktører til offentlig sektor – med å utnytte AI-teknologiens enorme potensial.
– Ting skjer i et sånt forrykende tempo nå. Du må henge med i svingene samtidig som du må tenke sikkerhet, etikk, implementering og ikke minst lønnsomhet, sier Arneberg.
Kontaktpersoner
-
Mette Arneberg
TRY Dig
Kundeansvarlig og strategisk rådgiver
mette.arneberg@try.no
+47 92868846