TRY med stor satsning på AI: – Mange er drevet av frykt for å bli forbigått

TRY inngår samarbeid med Anthropic, selskapet bak en av verdens mest avanserte AI-assistenter, Claude. – De som lykkes vil få vekst. De andre vil ikke få det, sier Sindre Beyer, administrerende direktør i TRY.
I mai inngikk TRY et partnerskap med Anthropic – selskapet bak Claude, en av verdens mest avanserte AI-assistenter. Gjennom samarbeidet skal TRY bistå norske virksomheter med å implementere kunstig intelligens som en integrert del av forretningsstrategien, ikke bare som et teknologisk verktøy.
– Kunstig intelligens er ikke bare en teknologisk nyvinning, men en strategisk transformasjon som krever lederskap på toppnivå, sier Sindre Beyer, administrerende direktør i TRY.
Frykt for å bli forbigått
Han er svært fornøyd med samarbeidet med Anthropic. TRYs rolle blir å få norske bedrifter og organisasjoner til å ta i bruk Claude som en del av arbeidshverdagen.
– Vi ser at mange bedrifter implementerer AI-løsninger uten klart definerte behov, ofte drevet av frykt for å bli forbigått av konkurrentene. Vår rolle er å hjelpe kunder med å koble AI-initiativer direkte til forretningsverdi og strategiske mål, sier Beyer.
Han peker på ett viktig poeng: Kunstig intelligens har kommet for å bli.
– De som lykkes med dette vil få vekst. De som ikke lykkes vil få nedgang. Så enkelt er det. Vi er i en svært god posisjon til å hjelpe med rask og trygg implementering, rett og slett fordi vi har god erfaring med dette selv, sier Beyer.
Dette er Claude
- Claude er en svært avansert AI-assistent utviklet av selskapet Anthropic, designet for å være hjelpsom, harmløs og ærlig.
- Bygget på Anthropics Constitutional AI-rammeverk kan Claude utføre kompliserte kognitive oppgaver som går utenfor enkel mønstergjenkjenning eller tekstgenerering.
- Claude-familien av modeller tilbyr varierende nivåer av kapasitet og ytelse for å imøtekomme ulike behov.
- Claude utmerker seg ved å forstå kontekst, følge instruksjoner og engasjere seg i nyanserte samtaler.
- Claude kan analysere bilder, lage nettsidekode, oversette språk, oppsummere kompleks informasjon og bistå med et bredt spekter av profesjonelle oppgaver.
Starter alltid med strategi
Gjennom partnerskapet med Anthropic ønsker TRY å tilby norske bedrifter en helhetlig tilnærming til AI-implementering som starter med forretningsstrategi – ikke teknologi.
– Vi starter alltid med strategi og forretningsbehov før vi vurderer teknologiske løsninger, sier Beyer.
– Vi tilbyr endringsledelse som hjelper organisasjoner med å integrere AI i arbeidsflyten på en naturlig måte. Samtidig designer vi organisasjonsmodeller som maksimerer verdien av AI-investeringer, og hjelper ledere med å utvikle kompetansen de trenger for å lede i en AI-transformert verden.
TRY kommer til å tilby ulike pakker, basert på behov og modenhet hos kundene. Men Beyer har allerede lagt merke til hvor skoen trykker hos mange kunder allerede: En ustrukturert tilnærming til kunstig intelligens.
– Vi kan hjelpe med å prioritere prosjekter med høyest forretningsverdi og bygger strategiske veikart for langsiktig AI-transformasjon. Samtidig etablerer vi målingsrammeverk for å vurdere effekten av investeringene, og på den måten sikre at AI-initiativer er forankret i den overordnede forretningsstrategien, sier han
Alt starter hos ledelsen
Å lykkes med kunstig intelligens er et ledelsesansvar, ifølge Sindre Beyer. Selv jobber han hver eneste dag aktivt med kunstig intelligens, rett og slett fordi han forstår at TRY vil tape terreng om man ikke er langt fremme i skoene.
En viktig del av TRYs tilbud er derfor det Beyer kaller "Tech Leadership-tilnærming" – en metodikk for å hjelpe toppledere med å forstå og lede AI-transformasjonen.
– Vi fokuserer på å skape teknologiforståelse i toppledergruppen, slik at ledere kan ta informerte beslutninger om mulighetene og begrensningene AIrepresenterer, forklarer han.
Det betyr at TRY ønsker å bygge broer mellom teknologiavdelingen og resten av organisasjonen ved å skape et felles språk.
– Samtidig etablerer vi strukturer for å utnytte AI som en innovasjonsmotor og utvikler ledernes evne til å drive digital endring, sier han.
En annen sentral del av det TRY kommer til å tilby, er både grunnleggende og inngående forståelse av etikk og ansvar i AI-æraen.
– En kritisk del av vårt arbeid er å sikre at AI-løsninger implementeres på en ansvarlig måte som bygger tillit både internt og eksternt. TRY og Anthropic deler en forpliktelse til ansvarlig utvikling av kunstig intelligens og etisk implementering, sier han.
Dette er TRY
- TRY er Norges største kommunikasjonsbyrå.
- I over 20 år på rad har TRY blitt stemt frem som landets beste byrå.
- Helt siden 1998 har TRY skapt effektive kommunikasjonsløsninger for kunder av alle størrelser – fra merkevarebyggende reklamer og taktiske budskap til holdningsendrende kampanjer av samfunnsmessig betydning.
- TRY opererer med fokus på kvalitet og kundetilfredshet, og tilbyr et omfattende spekter av tjenester, alt samlet under ett tak i TRY-huset.
- Her sitter om lag 450 ansatte samlet.
Kontaktpersoner
-
Sindre Beyer
TRY
Adm.direktør