Kristine Eikenes har ledet den strategiske implementeringen av den avanserte AI-assistenten Claude i TRY. – Nøkkelen til suksess er å sikre bred forankring og faktisk bruk på tvers av organisasjonen. Det har vi lykkes med, sier hun.

Helt siden det store gjennombruddet med avanserte språkmodeller og andre åpne AI-assistenter har TRY-huset daglig jobbet med å bli bedre og bedre på både å forstå og videreutvikle kompetansen på kunstig intelligens.

Men det er en jungel av løsninger og leverandører der ute. Det ble etter hvert tydelig at TRY måtte ta et valg om hvilke løsninger man skulle gå for – og finne ut av hvordan dette skulle rulles ut til et hus med et tosifret antall fagavdelinger og mange hundre ansatte.

TRY bestemte seg for å gå for Claude, en kraftig AI-assistent utviklet av selskapet Anthropic.

 

 

DETTE ER CLAUDE
  • Claude er en svært avansert AI-assistent utviklet av selskapet Anthropic, designet for å være hjelpsom, harmløs og ærlig.
  • Bygget på Anthropics Constitutional AI-rammeverk kan Claude utføre kompliserte kognitive oppgaver som går utenfor enkel mønstergjenkjenning eller tekstgenerering.
  • Claude-familien av modeller tilbyr varierende nivåer av kapasitet og ytelse for å imøtekomme ulike behov.
  • Claude utmerker seg ved å forstå kontekst, følge instruksjoner og engasjere seg i nyanserte samtaler.
  • Claude kan analysere bilder, lage nettsidekode, oversette språk, oppsummere kompleks informasjon og bistå med et bredt spekter av profesjonelle oppgaver.

 

Et stort prosjekt

Kristine Eikenes, COO og assisterende daglig leder i TRY Råd, fikk et overordnet ansvar for at hele TRY skulle gå i samme takt og i samme retning. Med om lag 450 ansatte i TRY-systemet har det vært et stort prosjekt. Og ikke helt uten skepsis.

– Det vil alltid være noe motstand med såpass store endringer. Men det er helt naturlig, sier Eikenes.

–  I et marked med mange alternative løsninger gjorde vi en grundig vurdering før vi valgte Claude. Investeringen har allerede gitt betydelig avkastning gjennom effektivisering og nye muligheter, sier hun.

 

Vi vet hva som kreves

I vår inngikk TRY og Anthropic et partnerskap. Anthropic står bak én av verdens kraftigste og mest avanserte AI-assistenter – Claude. TRY skal hjelpe norske bedrifter og virksomheter med å komme ordentlig i gang med Claude. Der vil Kristines erfaring med utrullingen i TRY spille en viktig rolle. 

– Godt over 300 av våre ansatte bruker nå Claude jevnlig i jobben sin, på tvers av alle de forskjellige fagområdene våre. Vi vet hva som kreves for å implementere kunstig intelligens på tvers av organisasjonen, sier hun. 

Noe av TRYs rolle i partnerskapet med Anthropic blir å guide og kurse norske virksomheter – både teknisk, i implementeringsfasen, etisk og sikkerhetsmessig. 

– Der har vi veldig mange nyttige erfaringer. For eksempel har det vært fornuftig for oss å dele oss opp i mindre grupper med en dedikert ansvarlig for hver gruppe. Dette har gjort det enklere å komme i gang for den enkelte, sier hun. 

Eikenes har også erfart at implementering på mange vis er en kontinuerlig jobb, rett og slett fordi folk tar til seg kunnskap på forskjellig vis. 

– Vår erfaring viser at kontinuerlig oppfølging gir best resultat. Vi har utviklet en metodikk for å sikre vedvarende engasjement og verdiskaping på tvers av organisasjonen. Det handler om å skape en kultur hvor AI-verktøyene blir en naturlig del av arbeidshverdagen, sier hun.  

 

Dette kan TRY hjelpe med

Dessuten er det gjerne et stort sprik i kunnskapsnivået hos medarbeiderne. Noen kan allerede mye om bruk av kunstig intelligens, mens andre er noviser. Eikenes tror det er avgjørende å sette krav til alle ansatte om å ta i bruk AI – og ta det steg for steg. 

– Vår erfaring har gitt oss verdifull innsikt i hvordan virksomheter best kan navigere i AI-landskapet. Vi hjelper kunder med å bygge tillit til teknologien gjennom praktisk bruk og solid kompetanse. Dette er en av styrkene vi bringer inn i partnerskapet med Anthropic, sier hun.

I samarbeid med Anthropic kommer TRY til å tilby solide pakker tilpasset hver enkelt kunde, med alt fra tilganger, kursing, analyser av AI-modenhet, og ikke minst implementering. 

Se hva vi tilbyr her