Har du husket å implementere Consent Mode V2 på dine nettsider- eller nettbutikk? Fristen for dette var 1. mai, så dersom du ikke har dette på plass er det lurt å tenke på dette nå.

Vi har implementert dette for mange av våre kunder og samarbeidspartnere – og gir deg gjerne en hjelpende hånd. Ta kontakt med Christoffer Fjørtoft.

Hva er Consent Mode og hvorfor er det viktig? 

Google Consent Mode er en funksjon som registrerer hvorvidt et samtykke er gitt eller ikke for bruk av data videre til Google sine analyseverktøy. Google bruker dette for å dokumentere at deres brukere er i henhold til Digital Markets Act.

Samtykket fanges opp gjennom brukerens valg fra samtykkebanneret og deles deretter med Google for å tilpasse adferden til Google Ads, Analytics og tredjeparts piksler.

Med inntoget av Digital Markets Act (DMA) i EØS, kreves det at selskaper som Google, samler inn brukersamtykke for bruk av deres tjenester. Dette vil si at om du i dag er bruker av Google Ads eller Google Analytics, vil det være nødvendig for selskaper som Google å sørge for at også deres brukere følger riktig regelverk når det gjelder samtykke. Dermed oppstår behovet for Google Consent Mode v2.

Hvor lang tid tar det å implementere? 

Vi ser på hvordan dagens samtykke og bannere er satt opp. Enten om du har gjort det direkte via Google Tag Manager (GTM) eller kodet dette direkte på din nettside. Det tar ikke lang tid å implementere det. Vanligvis bruker vi maks en arbeidsdag på å få dette på plass – og vi kan også veilede ditt tekniske team og utviklere til å sette dette opp. For sistnevnte setter vi også gjerne opp tester i etterkant. 

 

Hva skjer hvis jeg ikke får Consent Mode V2 på plass? 

Hvis dette ikke overholdes, risikerer man deaktivering av konverteringssporing, remarketinglister og personalisert målretting – og i ytterste konsekvens; få annonsekontoen suspendert. Dette kan føre til tapte inntekter og mangelfull innsikt gjennom analyseverktøyene.

 

Hvordan implementerer man Consent Mode V2? 

For å aktivere Google Consent Mode v2 med samtykkebanneret som brukes i dag, må leverandør av samtykkebanner være en aktør som er godkjent av Google. Her anbefaler vi gjerne verktøy for deg som gjør jobben lettere. Uavhengig av hvordan deres nåværende samtykkebanner er satt opp vil vi kunne bistå med hjelp enten i form av operativt oppsett eller rådgiving.


Usikker på om du har Consent Mode V2 riktig implementert? 

Dersom du er usikker på om du har Consent Mode V2 riktig implementert kan vi gjerne gjøre en rask audit for deg for å sikre at alt er riktig installert slik at du kan være trygg på videre analyse og annonsering med Google sine produkter. 

Lyst på en hjelpende hånd? 👋🏻

Ta gjerne kontakt med vår spesialist Christoffer Fjørtoft for gode råd og bistand med implementering – og vi byr på cookies! 🍪

New call-to-action