Har du noen lavthengende frukter du kan gripe i nettbutikken din eller er du klar for å ta neste steg ved å tilby kundereiser av øverste klasse?

Under følger en liste med åtte punkter det er verdt å tenke spesielt på nå som enda mer handel flyttes digitalt grunnet nedstengingen av Østlandet. Noen av punktene er enklere justeringer for den digitale butikken og vil gi umiddelbar effekt, og noen punkter er for dem som ønsker å lede innen sitt marked ved å overgå kundens forventninger.

 

1. Vær prisorientert - fordi kunden er det

Netthandel gjør det mye enklere å sammenligne priser mellom butikker, men også “å gå over gaten” til konkurrenten. Man burde starte med å gå over egne priser sammenlignet mot nøkkelkonkurrenter, men det er også viktig å vurdere markedets etterspørsel og konkurrenters logistikk. Pris kan være et godt verktøy for å sikre salg, men også for å sikre fortjeneste ved potensielle oppjusteringer.

Skal man jobbe proaktivt med priser så fordrer dette at man har tilgjengelig prisdata og teknologi samt kompetanse til å dra muligheter ut av disse. Sjekk også kvaliteten og om hyppigheten er høy nok på feeder som går ut til eksterne markedsføringskanaler (eks. prissammenligning, display-annonsering og søkemotormarkedsføring).

 

2. Vis tilgjengelighet

Tving ikke kunden til å lete etter mer passende alternativer, men jobb for å vise lagertilgjengelighet og produktvarianter så tidlig som mulig i kundereisen. Gjør det også enkelt for kunden å sammenligne ulike modeller ved å ha rett og tilstrekkelig med produktdata som igjen benyttes i produktfiltrering.

 

3. Vis når og hvordan kunden kan få varen

Vær tydelig om hvilke valg kunden har. Skiller du deg ut med gratis frakt, ekspresslevering eller klikk-og-hent, så fortell dette til kunden. Gratis frakt er viktig for mange potensielle kunder, men husk også at mange kunder er villige til å betale for frakt om leveransen er god og rask nok. Fraktalternativer kan være nettopp det som skiller deg ut fra konkurrentene.

 

4. Digital kjøpshjelp

Live chat og live shopping er trender som har vokst massivt utenfor Europa og som nå testes av mange nordiske retailere. Løsningen har fått et ytterligere løft med nedstengningen av butikker på østlandsområdet, og det få vet er at det eksisterer ferdige løsninger man kan få ferdig utviklet og publisert på et par dager. Dette er en nyskapende måte å tilby bedre kundebehandling, unngå eventuelle permisjoner samt å fronte eget brand som innovativt sammenlignet med konkurrenter.

 

5. Konverter trafikken du allerede har

Sørg for å betale for relevant, kvalitetssikret trafikk med økt sannsynlighet for konvertering. Alle kan kjøpe mer trafikk og dermed sikre flere salg, men trafikk blir stadig dyrere så det er like viktig å sikre at flere av brukerne konverterer. Har man eksempelvis en konverteringsgrad på 2 % i nettbutikken så er det 98 % av brukerne som man allerede har som ikke handler. Øker man da eksempelvis konverteringsgraden med en halv prosent så kan det skape massiv vekst.

 

6. Brukeropplevelse er en hygienefaktor

Sørg for at den digitale butikken din er åpen og enkel å bruke nå som alle fysiske butikker stenger. Prioriteringene og investeringene må svare til kundens krav og forventninger, men man er nødt til å jobbe langsiktig for å overgå disse. Det handler ikke kun om å sikre salg fra egne fysiske butikker, men å vinne salg fra konkurrenter. I dag greier aktører som er markedsledende på brukeropplevelse å behandle kunder som individer og dermed skape økt preferanse og lojalitet.

 

7. Den digitale veksten fordrer et temposkifte innen kontinuerlig innovasjon, design og forbedring

2020 sørget for et digitalt kvantesprang og ingenting tyder på at utvikling vil gå saktere. Innsteget for å lage nettbutikk blir raskere og rimeligere og dette tvinger etablerte aktører med eksisterende arkitektur til å fornye seg. Får nettbutikken din kontinuerlig utviklet og testet nye ideer, design eller forbedringer fortløpende? Hvis man ikke har mulighet til dette i dag så har man med stor sannsynlighet teknisk gjeld og man burde fremskynde planlagte investeringer i teknologi og kompetanse.

 

8. Ta beslutninger basert på data

Jobb datadrevet og kundesentrisk da hver endring i nettbutikken kan ha store positive eller negative effekter. Synsing hjelper ikke og best practice kan få deg i gang, men bidrar lite hvis man ønsker kontinuerlig innovasjon og forbedring. Sørg for å ha teknologi som samler nødvendig data, men også ressurser som kan analysere og agere på innsamlet data.

New call-to-action