TRY EdTech: Teknologi-, kunnskapsformidling og interaktive læringsopplevelser
Vi kombinerer samfunnsforståelse, historiefortelling, scenografi, design, spillmekanikk og banebrytende teknologi for å skape helt nye måter og arenaer for kunnskapsformidling, læring og omdømmebygging.
Våre tjenester
-
Vi bruker forskjellige metoder for å skaffe innsikt fra målgruppen, som fokusgrupper, dybdeintervjuer og spørreundersøkelser. Dette gir oss verdifulle data som vi bruker til å utvikle en dyp forståelse av målgruppens kunnskapsnivå og hva som engasjerer innenfor tematikken vi ønsker å kommunisere/lære bort.Deretter kartlegger vi konkret hva oppdragsgiver ønsker å formidle. Dette konkretiserer vi som de endelige læringsmålene til løsningen. Videre ser vi på hvilke læringsmål som er viktigst for oppdragsgiver opp mot kunnskapsnivået vi har kartlagt i målgruppen, slik at vi evner å prioritere mellom dem. Lav kunnskap om et veldig viktig læringsmål for oppdragsgiver er en tydelig indikator for høy prioritering.
-
Vi er lidenskapelig opptatt av at løsninger vi bygger må engasjere brukerne. Samtidig skal læringsopplevelsene ofte ta utgangpunkt i fagtunge og komplekse samfunnstemaer. Ved å kombinere samfunnsinnsikt med kreativitet, utvikler vi gjennomgående konsepter og strategiske narrativ som fungerer som fundament for læringsopplevelsene.
Det er også helt vesentlig å teste selve konseptet, mekanikkene, samhandling, oppgaveforståelse og engasjement på målgruppen før vi går i produksjon. Det er lagt billigere å gjøre endringer på dette stadiet enn lengre ned i produksjonsløpet
Gjennom konseptfasen er det derfor hensiktsmessig å gjennomføre enkelte tester i form av fokusgrupper eller enkle prototyper slik at vi klarer å samle nok relevant data til at vi får testet våre hypoteser.
-
Test test
-
Spill engasjerer. Det er grunnen til at alle våre Edtech-løsninger benytter skreddersydde spillmekanikker for å gjøre læringen gøy.
I Try sitter det folk med spisskompetanse på spill og spilldesign, samtidig som vi har lang og unik erfaring med å utvikle opplevelser som evner å formidle kunnskap ved hjelp av spillmekanikk og konkurranse som nøkkeldrivere. Her kombinerer vi ofte spillmekanikker som utfordrer deltakeren en-til-en, mellom grupper internt i spillet og samlet for alle deltakerne opp mot tidligere gjennomføringer.
-
Godt design og intuitiv UX er helt sentralt for å skape en sømløs opplevelse med minst mulig friksjon for de som skal lære.
Det er også helt sentralt å skape en helhetlig kommunikativ opplevelse på tvers av flere skjermer og flater med ulike formål og ulik grad av interaksjon. Slik sørger vi for at all interaksjon er både tilgjengelig og intuitivt.
Når designet er intuitivt og brukervennlig, blir også lettere for brukerne å navigere, noe som reduserer frustrasjon og øker motivasjonen for å lære. Et godt design kan også bidra til å gjøre komplekse konsepter mer forståelige ved å presentere informasjon på en klar og visuelt tiltalende måte. Dette kan inkludere bruk av farger, ikoner og grafikk som fremhever viktige elementer og gjør det enklere for brukerne å fokusere på det som er viktig. Videre vil et gjennomtenkt UX sørge for at læringsprosessen er interaktiv og dynamisk, noe som kan bidra til å holde brukernes oppmerksomhet og interesse over lengre tid.
Vi er opptatt av at våre løsninger skal være tilgjengelig for alle. I vårt design har vi derfor alltid fokus på universell utforming slik at vi skaper en mer inkluderende og tilgjengelig læringsopplevelse for alle brukere, uavhengig av deres funksjonsnivå teknologiske ferdigheter eller bakgrunn.
-
I TRY fokuserer vi på å skape engasjerende, brukervennlige og responsive løsninger ved å benytte moderne teknologier som NextJS og React. Våre utviklere jobber tett sammen med UX-designere og strateger for å sikre at de digitale opplevelsene vi skaper er attraktive, funksjonelle og tilgjengelige for alle brukere, uavhengig av enhet og plattform. Vi legger stor vekt på responsivt design og ytelse for å gi en optimal brukeropplevelse. Ved å utvikle et komponentbasert designsystem skaper vi fleksible og skalerbare løsninger som kan tilpasses etter behov og bidrar til en effektiv utviklingsprosess. Designsystemet sørger for konsistent merkevareuttrykk og samtidig reduserer kompleksiteten og tiden det tar å utvikle nye funksjoner.
Ytelse er en kritisk faktor i vår front-end utvikling, da det direkte påvirker brukeropplevelsen og kan ha stor innvirkning på opplevelsen. Vi fokuserer på å optimalisere lastetider og ytelse gjennom teknikker som lazy loading, kodeoptimalisering og effektiv ressursbruk. Dette sikrer en rask og smidig opplevelse for brukerne -
Det er helt vesentlig å teste selve konseptet, mekanikkene, samhandling, oppgaveforståelse og
engasjement på målgruppen. Erfaringsmessig går minimum 15% av arbeidet med konsept, design og
teknisk løsning med til å teste, justere, korrigere og endre på bakgrunn av testingen gjennom produks-
jonsforløpet.
Måten brukertesting gjennomføres på vil variere gjennom produksjonen. For noen deler av produksjonen vil det være hensiktsmessig å gjennomføre tester i form av prototyper på papir, i andre tilfeller på test-hardware i vårt begrensede testmiljø.Felles for alle former for testing skal være en god
forståelse av hva vi tester og simulerer og at vi klarer å samle nok relevant data til at vi får testet vår hypotese. Noen tester vil gjennomføres på kun noen få representanter for målgruppen, mens andre vil kreve en full gruppe.Automatiserte tester, hvor koden testes mot eksempelvis konkrete regler som følger av detaljspesifikasjonen er et verdifullt verktøy, men er også tidkrevende både å skrive og vedlikeholde. Det er derfor viktig med en klar balanse mellom tid, behov og funksjon, og automatisert testing begrenses derfor tilde mest kritiske funksjonene av leveransen
-
Det er svært viktig å planlegge for driftfasen før man går i produsjon slik at både oppdrgagiver og vi som leverandør er rigget for en sikker drift og forvalting av løsningen. Etter lansering er derfor tiden kommet til å hente erfaringer, jevnlig iterere og gjøre justeringer på løsningene. Slik kan man få mest mulig ut av investeringene som er gjort i den initielle prosjektfasen.Vi er også opptatt av at løsningene vi bygger er sikre og godt vedlikeholdt. Derfor overvåker oppetid og installerer sikkerhetsoppdateringer regelmessig.I driftsfasen samhandler vi med våre kunder gjennom vår service-desk hvor man kan melde inn feil eller endringsbehov med avtalefestede respons- og løsningstider gjennom en drifts og vedlikeholdsavtele (SSA-V). Vi håndterer også lisenser og løpende kostnader fra ulike leverandører. Som kunde trenger man kun forholde seg til en faktura for vedlikehold og drift.
-
Vår standatiserte progamvare for Edtech fungerer som en solid teknologisk infrastruktur. Den er en velutprøvd standardisert rammeverk som håndterer den grunnleggende mekanikken ved multimediale tekniske løsninger bestående av flere flater, som kommuniserer i sanntid og som formidler en helhetlig narrativ opplevelse.
Programvaren kan benyttes i store og små løsninger med en kronologisk og dramaturgisk oppbygning slik som rollespill, eller til enklere selvstående kurs. I dag brukes den på grupper fra 10 personer og opp til 34 personer, men kan enkelt håndtere alt fra én bruker til flere hundre og kan håndtere flere språklige versjoner, eksempelvis både norsk og engelsk.
Løsningen er ellers formålsagnostisk og legger ingen føringer for hverken design, konseptuelle retninger eller mulige spillmekanikker.
Ved å ha en velutprøvde standardisert programvaren i bunn av denne typen løsninger gir det oss mulighet til å kunne legge mer tid og ressurser ned i å skape innovativ og engasjerende mekanikk og opplevelser som er skreddersydd målgruppen og formidlingsbehovet til kunden.
Fra et drift- og vedlikeholdsperspektiv vil programvaren også gjøre det langt enklere og tryggere å vedlikeholde løsningen over en lang drift og veidereutviklingsfase.
Fra et teknisk perspektiv er den standardiserte programvaren en selvstendig infrastruktur bestående av en Node.js-basert server, et React-basert grafisk grensesnitt, samt omkringliggende sekundære tjenester for bl.a CMS (Content Management System), CDN (Content Delivery Network) og hardware-integrasjoner.
Serverens hovedformål er å koordinere samhandling mellom ulike klienter i sanntid, fungere som master for klienters “state”, samt løpende lagre status av en gjennomkjøring/spill til serverens database.
Dette for å kunne behandle data videre, samt for å sikre gjenopptatt drift ved strømbrudd eller annen feil ved server. Løsningen tar utgangspunkt i et parametrisk manifest bestående av ett eller flere steg (scener) som bestemmer hva som skal vises/kunne gjøres på de ulike klientene.
Eksempelvis kan en del av et steg være å spille av en lyd på en eller flere klienter, hvorav lydavspiller er en modul og lydfil er et parameter som sendes sammen med modul i sanntid til de respektive klientene. En løsning kan inneholde flere ulike parametriske manifest for ulike typer oppsett og scenarioer. Eksempelvis en konstellasjon bestående av et primært manifest, et forenklet oppsett som reduserer vanskelighetsgraden eller et manifest for ikke-interaktive gjennomganger (museum-/besøksmodus).
Programvaren er både bygget for lokale/lukkede nettverk (On Prem) og som en skyløsning slik at læringsopplevelsen kan gjennomføres hvor som helst.
Med vår programvare oppstår flere fordeler. Blant annet øker hastigheten og kvaliteten på utvikling og integrasjon av nye prosjekter eller utvidelse av eksisterende løsninger samtidig som kostnadene og risikoen ved å introdusere nye funksjoner og tjenester reduseres.
Motoren er dermed fleksibel og tilpasningsdyktig, klar til å møte endrede behov og nye utfordringer hos våre kunder. Vi mener å ha belegg for å si at dette gjør at kundene våre har en konkurransefordel - rett og slett fordi læringsløsningene kan utvikle seg over tid og tilpasses nye teknologiske verktøy - uten å måtte bygge løsningene på nytt.
-
Gitt at løsningen skal skreddersys til et fysisk lokale, samarbeider vi tett med våre partnere Back (Hardware og styringssystemer) og SixSides (Rom og Scenografi), og tar 360-graders ansvar for hele leveransen til lærings- og besøkssentre og andre læringsopplevelser. Basert på avtalt budsjett, spesifiserer, utvikler og prosjektleder vi prosjektet fra idé til besøksklare løsninger.
Hva mener vi med opplevelsesbasert læring og kommunikasjon drevet og forsterket av teknologi?
I TRYs avdeling for Edtech, utvikler vi det amerikanerne kaller "immersive", digitale og interaktive rollespill og læringsopplevelser. I våre prosjekter har vi som mål å få oppdragsgivers målgrupper til å engasjere seg og få reell kunnskap om samfunnsoppdraget til organisasjonen eller virksomheten. Dette oppnår vi ved å kombinere kraften i historiefortelling, forsterket med teknologi, design og spillmekanikk. Vi legger stor vekt på å utvikle kreative konsepter og nøye utformede scenarioer som krever deltakernes fulle oppmerksomhet over lengre perioder. Våre løsninger engasjerer alle sanser og spiller på følelser gjennom innlevelse i roller, bruk av historiefortelling, lyd, lys, film, musikk og scenografi.
Vår faglige tilnærming er at målgruppene får størst effekt ved "å lære gjennom å gjøre", hvor deltakerne kan se konsekvensene av sine egne valg og handlinger i sanntid.
Forsking viser dialog fremmer læring. I det konseptuelle arbeidet fokuserer vi derfor alltid på kollaborative grep og et sterkt fokus på dialogbasert læring. Oppgavedesign må derfor konstrueres slik at deltakerne får bryne seg på utfordringer i fellesskap og lære gjennom felles meningsdannelse.
Noen av våre Edtech-prosjekter
Horisont hjelper Norges Bank med å formidle komplekse økonomiske sammenhenger på en intuitiv måte.
- Vår klare ambisjon er å vekke elevene og la dem kjenne på kroppen hva det vil si å miste rettigheter og friheter de tar for gitt – slik skal de se vårt lokaldemokrati i et nytt lys.
Hvorfor offentlige og private organisasjoner og merkevarerer bør investere i opplevelsesbasert kommunikasjon
-
I en engasjerende, lærende og digital opplevelse, vil du har muligheten til å dele kunnskap og bygge sterke bånd til dine egne målgrupper.
-
Gjennom å kombinere digitale og fysiske opplevelser, møtes målgruppen på egne premisser og får ny kunnskap og nye erfaringer.
-
Vi bygger løsningene på et moderne, tekniske rammeverk og kodespråk som er utviklet og testet av aktører som KS, LO, Forsvaret, Norges Bank, Stortinget og LO/NHO.
-
Våre oppdragsgivere har ofte et grunnleggende samfunnsansvar som kan være komplekst og krevende å presentere. Våre tverrfaglige team, har bred erfaring med å bruke samfunnsinnsikt og reelle data til å forenkle samfunnsmessige problemstillinger på en presis måte.
Kontakt oss
-
Eirik Eikås
TRY Dig
EdTech Produkteier
eirik.eikaas@try.no
+47 90534817
-
Eivind Trædal
TRY Dig
Head of EdTech
eivind.tredal@try.no
+47 93052226