
Gustav Espenes
TRY Råd
Senior designer
Kravene til rapportering har økt de siste årene, og det legges ned mye arbeid i årsrapporter, bærekraftrapporter, ansvarsrapporter og andre typer rapporter. Samtidig er har mange erfart at rapporten ofte havner i en skuff når den er ferdig. Sånn trenger det ikke være. Og nettopp derfor har digitale rapporter blitt så populære.
Digitale rapporter er alltid tilgjengelige. De kan oppdateres når det trengs. Og de gjør det mulig å bruke interaktive elementer, smart design, foto, video og historiefortelling for å gjøre innholdet i nettopp din rapport levende.
TRY har utviklet en digital modulbasert rapportløsning som svarer på disse behovene. Vår løsning gjør det enkelt å formidle kompleks informasjon, tall, grafer og resultater på en måte som både tilfredsstiller kravene til rapportering – og engasjerer de som lese.
Fungerer på alle enheter
Responsivt design gjør rapporten brukervennlig på PC, nettbrett og mobil. Leserne kan navigere enkelt, uansett hvilken skjerm de bruker.
Leserne forstår bedre
Visuelle elementer som bilder, animasjon, infografikk og videoklipp støtter historiefortellingen. Det gjør kompleks informasjon lettere å forstå – også for de som ikke sitter tettest på din organisasjon.
Oppfyller rapporteringskrav
EUs nye regler krever mer omfattende og strukturert bærekraftsrapportering. Digitale rapporter gjør det enklere å oppfylle disse kravene og tilpasse seg fremtidige regelendringer.
Blir funnet av AI-søkemotorer
AI-verktøy kan lettere finne og sammenfatte innhold fra strukturerte digitale rapporter sammenlignet med tradisjonelle PDF-er.
Sparer tid og penger fremover
Designet kan gjenbrukes og tilpasses med nytt innhold. Det gjør fremtidig rapporteringsarbeid mer effektivt og strømlinjeformet.
Forsterker historiefortellingen
Ved å visualisere og forenkle informasjonen hjelper vi leseren med å forstå selskapet på en dypere måte. Rapporten blir mer enn bare tall – den blir en historie.
Vår digitale plattform egner seg for langt mer enn bare årsrapporter. Den tekniske løsningen gjør at kan vi lage ulike typer rapporter som alle drar nytte av visuell historiefortelling og brukervennlig navigasjon:
Årsrapporter – Presentasjon av organisasjonen, fakta, hendelser og resultater
Bærekraftsrapporter – Rapportering om klima, miljø og samfunnsansvar
Manualer og brukerveiledninger -Produktdokumentasjon som er lett å navigere
Onboarding-materiell – Effektiv for å nå nye medarbeidere på tvers
White papers – Faglige publikasjoner med visuell fremstilling
Investorpitcher – Får frem din forretningsidé og verdiforslag
Andre rapporter – Alle typer rapporter som trenger god presentasjon
TRYs digitale plattform er utviklet for å møte behovet for moderne rapportering. Den kombinerer smidig produksjon med kraftig historiefortelling, og sikrer at hver rapport reflekterer organisasjonens unike stil med sin egen dedikerte URL.
Teknisk solid base: Vi har bygget løsningen i Sanity, som er en anerkjent norsk CMS-løsning med gode muligheter for integrasjoner og videreutvikling. Sanity brukes i dag av blant andre NRK, Schibsted og NAV.
Modulbasert oppbygging – Effektiv produksjon og oppsett
Tilpasset design – I tråd med organisasjonens visuelle stil
Egen dedikert URL – Din rapport får sin egen adresse på nett
Sømløs integrasjon – Kobles sammen med eksisterende kanaler
Smart tilpasning – Brukervennlig på tvers av alle enheter
Gjenbrukbart design – Kan tilpasses med oppdatert innhold
Fleksibel plattform – Gode muligheter for videreutvikling
Enkelt å redigere – Forståelig grensesnitt for oppdateringer
Det er viktig at dere kan ta eierskap til den digitale rapporten. På sikt kan mye av innholdsarbeidet løses på egen hånd i TRYs løsning. Vi hjelper med opplæring og bistår med design og videreutvikling.
En god digital rapport handler ikke bare om design og teknologi. Den handler om å fortelle historien din på en måte som skaper forståelse og engasjement. TRY kan bistå på alt fra tekstarbeid til treffende uttak til sosiale medier.
1. Oppstart – vi setter kursen
Vi møtes for å forstå dine behov og utfordringer. Deretter sender vi en debrief som sikrer at vi er enige om mål, budsjett og fremdrift.
2. Visuelt konsept – vi finner uttrykket
Designer utforsker grid, tabeller, grafer og bildestil. Vi skisserer hovedsider og presenterer det visuelle konseptet.
3. Innholdsproduksjon – vi fyller rapporten med liv. Redaktør og kunde definerer innholdet for hovedsidene. Vi jobber tett sammen for å finne beste måte å presentere stoffet på.
4. Design og ferdigstilling – vi setter alt sammen. Designer bearbeider og ferdigstiller hele rapporten basert på innholdet. Redaktør gjør språkvask og korrektur.
5. Kreative leveranser – vi gir deg mer.
Hvis ønskelig lager vi tilpasninger som maler for sosiale medier, PR-materialer eller andre formater
La oss lage en rapport som ikke bare oppfyller kravene, men som faktisk blir lest – og husket.
Kontakt oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe din organisasjon med moderne digital rapportering.
For mer informasjon om rådgiving, design, innholdsproduksjon eller utvikling av en tilpasset digital års- eller bærekraftsrapport for din bedrift eller organisasjon, ta kontakt med gustav.espenes@try.no eller fyll ut skjemaet.
Fyll ut skjema herTRY Råd
Senior designer