Rapport: Kommunikasjon i urolige tider

Urolige tider skaper usikkerhet og utfordringer, og krever en evne til å tilpasse seg raskt, samtidig som vi beholder det strategiske blikket på fremtiden. TRY Råd har skrevet en rapport med åtte konkrete råd til god kommunikasjon i urolige tider.

try miljøøø_mai 2025-14

Rapporten "Kommunikasjon i urolige tider" ser på hvordan bedrifter og organisasjoner kan ha en strategisk tilnærming til situasjonen vi nå er vitne til.

Geopolitiske spenninger, økonomisk ustabilitet, teknologisk transformasjon og demografiske endringer skaper et komplekst landskap for virksomheter som vil kommunisere godt og troverdig. Nordmenn er markant mer bekymret for sikkerhetssituasjonen og høye priser, og dette påvirker bedrifters kommunikasjon med forbrukere, marked og andre interessenter.

 

Åtte konkrete råd

I rapporten får du åtte konkrete råd knyttet til hva bedrifter bør tenke på når alt er i rask endring og usikkerheten høy. Fra å stå støtt når verdiene kommer under press, til å bruke humor og kreativitet som verktøy for å nå gjennom støyen. Rapporten understreker at bedrifter kan være med å utgjøre en forskjell gjennom god og tillitsvekkende kommunikasjon. De mest vellykkede bedriftene møter ikke urolige tider med passivitet, men med strategisk handlekraft og konkrete tiltak.


Viktig med langsiktig perspektiv

Den nye usikkerheten kan endre vilkårene for en virksomhet og rollen den har i markedet og samfunnet. Rapporten viser hvordan virksomheter kan investere i langsiktig merkevarebygging samtidig som de håndterer akutte utfordringer. Paradoksalt nok kan nettopp urolige tider gi fremoverlente bedrifter muligheten til å bygge sterkere relasjoner og styrke sin posisjon for fremtiden – forutsatt at de forstår at det å bygge tillit og nå ut med tydelig kommunikasjon er blitt viktigere enn noensinne.