Ett selskap. To sterke merkevarer.

  • Kunde Vipps MobilePay
  • Prosjekt Ny selskapsidentitet
  • År 2022

Leveranse

Design Animasjon Designmanual

MobilePay og Vipps har endret måten folk i Norden sender og mottar penger på. Med mer enn 11 millioner brukere til sammen, går nesten alle transaksjoner mellom folk i Danmark, Norge og Finland gjennom deres løsninger.

Utfordring

I 2022 slo de to selskapene seg sammen for å lage én nordisk lommebok for alle.

I praksis vil de fortsatt beholde de to sterke produktmerkene Vipps og MobilePay i sine respektive markeder. De som vil oppleve den største endringen er de ansatte. De jobber nå i det fusjonerte selskapet Vipps MobilePay. Ett selskap, to sterke merkevarer.

Utfordringen gitt til TRY ble å skape én felles visuell identitet for det nye selskapet med slektskap til både Vipps og MobilePay.

  • image
  • image
  • image

Løsning

Løsningen ble å rendyrke de to mest distinkte merkeelementene, som er MobilePay sitt ark og den runde formen fra Vipps sitt visuelle språk – i tillegg til deres primærfarger. Med de distinkte merkeelemententene jobbet vi innenfor konseptet «byggeklosser» som symboliserer det de to selskapene skal bygge sammen.

Det ble utarbeidet et system for layout og grafikk og tydelige co-branding regler. Den lekne og jordnære personligheten er videreført og blir ekstra synlig i motion-prinsippene. Designet er holdt enkelt, og med et glimt i øyet, for å underbygge visjonen til det nye selskapet - Making life very, very easy.

Vipps MobilePay har fått en visuelle identitet som ivaretar det beste fra Vipps og MobilePay og som samler de ansatte i ett selskap. 

  • image
  • image
  • image
  • image

Kontaktpersoner

  • Ragnhild Larsen Schei

    Ragnhild Larsen Schei

    TRY Design

    Merkevare- og designrådgiver

  • Tonje Jæger

    Tonje Jæger

    TRY Design

    Leder