Terror squid logo

Et arkadespill med en uhyggelig vri

  • Prosjekt TERROR SQUID
  • År 2020
  • Priser Gull i NM i Gameplay

Leveranse

Spillutvikling Spilldesign

Hypnotisk og avhengighetsdannende. Her er det spilleren selv som skaper det kulehelvetet de må flette seg gjennom for å rykke lenger opp på ledertavla.

TERROR SQUID ble først til i NM i Gameplay - en gamejam som går over én uke. Der fikk hvert lag utdelt temaet "arkade" som skulle være utgangspunktet for å lage en spillprototype. TERROR SQUID stakk av med førstepremien, og en tidlig versjon av spillet stod klart på Tilt i Oslo omtrent en måned senere. I 2020 ble spillet videreutviklet til en fullversjon som ble sluppet på Nintendo Switch og PC/Mac. Arbeidet ble finansiert av TRY Apt og Norsk Filminstitutt.

Se mer om spillet her terrorsquid.ink

skjermbilde fra spillet

TERROR SQUID er designet fra bunnen til å være enkelt å lære, men vanskelig å mestre. Mekanikken kan forstås i løpet av et par minutter, og går i hovedsak ut på å unngå sine egne kuler. Vektorgrafikken ble valgt for å gi spilleren mulighet til å se kulene gjennom spillbrettet, som gir dem bedre tid til å planlegge sine neste trekk. Dette grafiske grepet ble førende for resten av spillet.

Grafikken blir understøttet av en undertrykkende, truende atmosfære, inspirert av kosmisk horror - men likevel med et lite glimt i øyet gjennom humor. De som dykker dypere inn i promomaterialet vil se at det finnes et helt mythos knyttet til spillet, som handler om underjordiske kulter, pandemier og blekksprutmennesker. For å belønne de som tok seg ekstra tid til å analysere det kryptiske markedsføringsmaterialet, ble det skjult koder rundt omkring som kunne låse opp fullversjonen av spillet.

skjermbilde fra spillet
skjermbilde fra spillet
skjermbilde fra spillet

Nøkkelpersoner