Peer Gynt programhefte

Ny merkevarestrategi, visuell identitet og nettside

  • Kunde Peer Gynt
  • Prosjekt Merkevarestrategi, visuell identitet og nettside
  • År 2021-2022

Leveranse

Design Visuell identitet Animasjon Nettside Merkevarestrategi Typesnitt

Peer Gynt-festivalen har siden 1967 feiret Henrik Ibsens verdenskjente verk og den lokale personen det er inspirert av. Festivalen består av debatter, utstillinger og konserter, men hovedattraksjonen er et spektakulært teaterstykke som fremføres med naturen som kulisse ved Gålåvannet, ikke langt fra stedet Ibsen hentet inspirasjonen til stykket.

Utfordring

Peer Gynt blir ofte omtalt som Norges nasjonalepos. En stor bredde av norske aktører bruker derfor det ikoniske Peer Gynt navnet og illustrasjonen av Peers bukkeritt for å markedsføre seg.

Festivalen var nødt til å differensiere seg fra disse, og befeste sin posisjon som autoriteten på Peer Gynt i Norge. Målet var å forene den lange historien med et moderne uttrykk - finne et grep som kunne aktualisere og nytolke Peer Gynt på samme måte som stykket nytolkes gjennom de ulike produksjonene årlig.

  • image

Løsning

Identiteten er bygget rundt et typesnitt inspirert av den tradisjonelle lafteteknikken som er særegen for Gudbrandsdalen, og som finnes på gården der den ekte Per Gynt bodde i Nord-Fron på 1800-tallet. Typesnittet bidrar til å balansere opprinnelsen med det kontemporære, som er akkurat det gjestene på festivalen opplever.

Identiteten er basert på et fleksibelt system som gjør det lett for festivalen å bli tydelige på tvers av alle kanaler og flater de er tilstede - fysisk eller digitalt. 

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Resultat

Festivalen ble gjennomført i ny visuell identitet sommeren 2022. Et viktig mål er å bidra til lokal verdiskaping og publikum bidro til rekordhøy omsetning for aktørene i området under festivalperioden denne sommeren.

90% av de besøkende kom fra andre kommuner, og flere var utenlandsreisende (13 land). Festivalen ble utsolgt med 28.000 besøkende og totalt 23.481 billetter solgt. Mediadekningen har overgått alle tidligere år og 38% besøkte festivalen for første gang.

Peer Gynt AS Publikumsundersøkelse, “NPU Kulturmonitor”.

Kontaktpersoner

  • Tonje Jæger

    Tonje Jæger

    TRY Design

    Leder

  • Kaare Øystein Trædal

    Kaare Øystein Trædal

    TRY Dig

    CCO